HTML

Törzskocsma

„Még a blogolvasással is nagyon hamar leálltam. ...Szomorú látni, hogy mi jön ki az emberekből, amikor nincs kontroll, amikor nincs rajtuk azonosító szám. Az a fajta indulat, feszültség, indulatosság, felületesség, butaság… Nem járok kocsmába tájékozódni.” (Sólyom László)

Friss topikok

2008.06.04. 10:29 refuse/resist!

Számoljunk együtt: közbeszerzési korrupció 3. rész - terepjárók

Mostanság divat lett posztsorozatokat indítani, ezért úgy gondolom, indíthatnánk egy, a törzskocsma szellemiségéhez igen jól passzoló, jó hosszúnak ígérkező sorozatot.
Igazából ez már a harmadik rész, a postásbicikli-ügy (melyet e poszthoz hasonlóan hamarosan pontosabban is kivizsgáljuk) és a négyes metró (erre is majd visszatérünk, hisz a metro4.hu részletes elemzést ígért a költségekról, ehelyett meg kaptunk az arcunkba egy - khm, eufémisztikusan szólva - mellébeszélős magyarázatot).
Mai közbeszerzési korrupciós ügyünk a Köztársasági Őrezred kísérőautó-beszerzése.
Navracsics Tibor jó témaválasztással lecsapott erre a kis hírre: állam-szidás és autóbuzulás együtt, szép hobbik, nekem is bejön a téma. Azonban azt hiszem, kicsit a demagóg feléről fogta meg a témát:
"terepjáróból jobban látni a tájat"
Való igaz, hogy SUV-ok helyett lehetett volna ugyanilyen jó menettulajdonságú limuzinokat venni feleennyiért. Azonban a rettentő pazarló és ellenszenves SUV-oknak ennél a felhasználásnál van egy pár előnyük:
- jobban látni a terepet (és nem a tájat) - ez igenis fontos lehet
- van korlátozott terepjáró képességük - adott esetben ez is hasznos lehet
- nagy méret és tömeg egy leszorítómanővernél jól jöhet, mellesleg elrettentő hatásuk sem elhanyagolható
- a budapesti utakon tényleg hasznos lehet egy terepjáró, nem véletlen, hogy Demszky mindhárom kocsija ilyen, ő már csak tudja...

Miközben a tájnézésről írt, a lényeg elveszett: a legszerényebb becsléssel is ellopták a 150 millió ötödét, és kicsit ésszerűbb választással 80 millióból is ki lehetett volna hozni egy ezzel ekvivalens értékű, olcsóbb fenntartású alternatívát!


Lássuk a száraz tényeket:

A jelenlegi beszerzés:

2 db. Audi Q7 4.2 V8 TDI DPF quattro tiptronic
Max. teljesítmény lóerő           326
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)   6.4
Végsebesség (km/h)               236

alapár                                    22 millió Ft
Vegyes fogyasztás                 11.1 liter/100 km

3 db. Audi Q7 3.6 V6 FSI quattro tiptronic
Max. teljesítmény lóerő           280
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)   8.5
Végsebesség (km/h)               225

alapár                                   17 millió Ft
Vegyes fogyasztás                 12.9 liter/100 km

Tehát ez 95 millió listás alapáron, nem 150! Eszerint 55 millió forintot elloptak a 150-ből!
A listaárból eleve szokás alkudni, pláne ekkora tétel esetén, ezért ennyi pénzért már illik berakni a spécibb futóművet, és esetleg néhány kisebb kényelmi extrát. Nem olyan nagy munka akár 5 millió extrát rendelni egy ilyen autóba, habár ebben az esetben már tényleg illik 1 milliót engedni. A valószínűbb forgatókönyv ez, vagyis  minimum 120 milliós árnál tartunk. Tehát ha ennyiért rendelték volna az autókat, akkor is valószínű lenne legalább egy 5 milliós lopás.
Így viszont nem értem, nyíltan loptak el 30 milliót?
Itt is látszik a korrupció egyik nagy veszélye: ahhoz, hogy X összeget egy beszerzésnél a döntéshozó zsebrerakjon, sokkal többet költ az állam feleslegesen. Ugyanis azon túl, hogy meg kell kennie az eladó felet is, még jó sok pénzt kell költenie teljesen felesleges beruházásokra.

A lényeg ez volt, innen már csak egy kis skótsággal meghintett autóbuzulás következik. Höhö, már ha skótságnak lehet nevezni, hogy BMW X5-ösöket javaslok az Audik helyett...

Alternatívák:

Rögtön házon belül a gyengébb benzines alternatívája:

AUDI Q7 3,0 TDI quattro tiptronic DPF
Max. teljesítmény lóerő           232
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)   9.1
Végsebesség (km/h)               210

alapár                                   15 millió Ft
Vegyes fogyasztás                10.5 liter/100 km

Ha a benzineseket lecseréljük ezekre, kapásból spórolunk 6 milliót, ráadásul a fogyasztás is kisebb, a menettulajdonságok viszont alig rosszabbak.
Az importőr valószínűleg - tévesen - túl sok kis benzinest rendelt, nyilvánvaló, hogy senki se veszi. De semmi vész, jön az állambácsi, vagyis nem ő, hanem egy korrupt politikus, és áron felül megveszi az eladhatatlan terméket!

Audi helyett BMW:


3 db BMW X5 3.0d
Max. teljesítmény lóerő           235
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)   8.1
Végsebesség (km/h)              210

alapár                                   15 millió Ft
Vegyes fogyasztás                8.1 liter/100 km

2 db BMW X5 3.0sd
Max. teljesítmény lóerő           286
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)   7.0
Végsebesség (km/h)               235

alapár                                   16 millió Ft
Vegyes fogyasztás                8.2 liter/100 km

A BMW kicsit gyengébb csúcsdízellel kapható csak, de az eleve jobb irányíthatósága, és a kisebb motor miatti kisebb orrnehézsége miatt valószínűleg nem szignifikánsan lassabb az Audinál. Az Audi tömege a nagyobb dízellel 2.4 tonna, a BMW 2.2, tehát elég kicsi ez a különbség is.
Tehát a BMW-k ára 75 millió forint, de lehet, hogy szűk 1 milliót megér az erősebb motor az összes kocsiba: így 80 millió listás alapáron, papíron több mint 3 literes fogyasztáskülönbséggel!

De várjunk csak!
Kifelejtettünk még egy szempontot. Az imidzset. Igaz, hogy a BMW-nek van egy erős alvilági hangulata, de az Audi utolérhetetlen, ha egyetértünk Rácz Tamással véleményével (márpedig szerintem is van benne igazság):
az Audira "ránézek, és ökölbe szorul az agyam".
Vagyis tökéletesen kifejezi a jelenlegi kormányzatot.
Lehet, hogy mégsem hiába költöttek 150 milliót?

21 komment

Címkék: politika korrupció totalcar alternatíva közbeszerzés számoljunk együtt


A bejegyzés trackback címe:

https://torzskocsma.blog.hu/api/trackback/id/tr34502826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.06.05. 00:37:37

Nekem sem tetszik, hogy terepjárót vesznek, lehet hogy vannak praktikus okai, de valahogy nem jó üzenet (pláne a polgármestertől is) ha városi használatra ilyeneket futtatnak.
És ha már te is említetted, mi mindent is kapott Pepó a Mercedes Vito-jáért...

phaidros · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.05. 09:25:07

Ezek sima gyári állapotú kocsik egyébként? Pl. ha páncélozottak, akkor indokolt a legerősebb motor is.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.06.05. 10:32:38

Ha páncélozottak lennének, akkor hihetetlen olcsó lenne ez az ár, de biztos nem azok, hisz ezekbe a testőrök ülnek.
Azt hiszem, egyértelmű, hogy az alapfelszereltségen túli kényelmi extrák tök fölöslegesek ezekbe a kocsikba.
Lehet, hogy van bennük még valami erősítés - habár ezek elég masszív kocsik alapállapotban is.

apropó, mintha lecsengett volna a nagy üvegzseb-lendület:
www.police.hu/koztorez/k_uveg

Demszky üzenete gáz mind a terepjárókkal, mind a Budapesten kívül lakással - de talán annyira nem kirívó a mai politikusi környezetben :((
Ja, a Vito, hát igen.
Most pontosan annyival nagyobb felvágás az alapárú Audi Q7 (a BMW-hez képest), mint a Vito az A6-oshoz képest.
Vagyis ha 150 helyett 95 millióért vásároltak volna!!!!!
Így viszont gyakorlatilag nem tudnak elszámolni a pénz 1/3-ával!!!

is 2008.06.05. 11:06:15

bocs, lemaradtam: milyen adatokból dolgozol? mert a postásbicikli is úgy kezdődött, hogy karbanatartás semmi, aztán kiderült, hogy az árban az is volt (meg nem 4800 darab, hanem majdnem 7000).

a BMW nem adhatott ajánlatot? vagy esetleg drágábbat adott?

azt látom, hogy az extrákról csak találgatunk, de az ugyanolyan jó találgatás, hogy van benne egy-két spéci dolog, amit NB okokból nem kötnek a mi orrunkra (mondjuk kilőhetetlen gumi, spéci üvegezés, megerősített motortér és gallyazó rács; kommunikációs csatlakozás, spéci vagy több akku a nagyobb energiafogyasztáshoz; ezek mind nincsenek a hétköznapi emberek egyik extra-listáján se).

jó ez a sorozat, de én végigcsináltam vagy egy tucat kisebb-nagyobb közbeszerzést: eléggé a levegőbe lövöldözés folyik, és nagyon sok adat és tény nem kerül figyelembe vételre. még a féligazságot sem éri el, csak mondjuk egy negyedet.

ma már a postásbiciklikről lehet tudni, hogy a gyártó 80eFt-ért adta ki a gyárból, ebből lett 140eFt a Postánál. ha bármi drága, akkor az a gyártás, ami nem magyar cég. És a Deutsche Post is korrupciós volt, mert EUR1000/db-ért vett postásbiciklit? Ebben a helyzetben visszalinkelni egy idejétmúlt, és a fenti adatok fényében hibás posztra...

na de akkor, hogy ne csak ugassak, beírok a várakozási sorba egy posztot arról, hogy én hogy látom a közbeszerzést.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.06.05. 11:52:22

"milyen adatokból dolgozol?"
- az alapáradatok innen: bmw.hu/cms/index_narrowband.html
wwww.audi.hu/index.php
Az alapárra a fentieknél _nem_adhattak_drágábbat_.
Minimális versenyt feltételezve...

Az, hogy a BMW jobban vezethető, ez közhely, jelen kategóriában is. Megnéztem pár tesztet, összességében ez jön ki. Elég nagy munka lenne linkelgetni.

"mondjuk kilőhetetlen gumi, spéci üvegezés, megerősített motortér és gallyazó rács; kommunikációs csatlakozás, spéci vagy több akku a nagyobb energiafogyasztáshoz;"
-A BMW-k alapáron jönnek defekttűrő gumikkal, ami kb. 100 000-es felárat jelenthet
- spéci üvegezés - sötétítés, amibe be nem, csak kifele lehet látni? Csinálnak ilyet fóliázók, nem olyan nagy pénzekért.
- akku: ez se több 100 000-nél
- kommunikáció: manapság zuhanórepülésben az ilyen kütyük ára

Lehet, hogy tényleg van bennük még néhány spéci dolog, de hihetetlen, hogy ez autónként 11 millió forintot jelent.

A postásbicikliket ígértem, hogy előveszem megint, most már majd tényleg meg kell tenni. Egyébként hogy lesz a 80 000-ből 140?

Az extrákról:
1.7 millió forintos extrát sikerült belepakolnom, a normál extralsitán a többi fölösleges (de lehet, hogy kihagytam valamit):
www.2shared.com/file/3391182/e2dd313/q7_online.html
Ha ehhez jön még autónként 5 millió forintnyi (!) spéci extra, akkor is hiányzik 30 millió.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.06.05. 22:55:49

És ebből az 1.7 millióból 0.5 a gyári navigáció. Ami helyettesíthető tizedannyiért.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.06.06. 01:05:56

R/R: én csak azt nem értem, hogy te min csodálkozol?

Közbeszerzés az arról szól (nálunk), hogy a lóvé x százalékát a nyertes visszaadja a kiírónak. Minél magasabb az x, annál inkább nyertes lesz - és persze annál magasabb ár kell, hogy ne veszítsen rajta mégse. Ezért kell furmányos kiírásokat kitalálni, hogy aki olcsón megszámíaná, de nem hajlandó csusszantani, azt le lehessen pontozni vagy kizárni. Így megy ez. Én eltértem ettől a normától, és olyan olcsó lett minden, hogy na.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.06.06. 07:56:28

Mg,
Persze, sajnos így megy :(
Én csak azon csodálkodztam, hogy itt úgy tűnik, kendőzetlenül lopták a pénz igen jelentős részét.
Nyilván az nehezítette a dolgukat, hogy az alapár-listák nyilvánosak.
Másodsorban a posztnak az a célja, hogy bemutassa, hogy még a korrupciós lopást leszámítva is spórolhattak volna még 20 milliót (vagy lehet, hoigy még többet), ha elgondolkodnak arról, hogy valójában pontosan mire is van szükség, és még valószínűleg jobb terméket kaptak volna (persze, nem vagyok szakértő, van rá valamekkora esély, hogy a BMW alkalmatlan).
Egyébként IS, érdekes világban élsz...
Rasjtad kívül akárkivel beszéltem eddig közbeszerzésről, mind a korrupció melegágyának tartotta.

IS 2008.06.06. 09:33:44

@refuse:
- a defekttűrő és a kilőhetetlen gumi, az kettő. az előbbivel 80km/h-ra kell lassítanod, és még mehetsz 100km-t. az utóbbival full gázon mész, amíg akarsz. az utóbbiból darabja többszázezer, és emmilyen listában nem találod meg
- az üvegezés vlsz. golyóálló, nem pedig sötétített. szintén sok-sok pénz, és nincs az extra-listán
- a plusz aksi tényleg csak százezer (még akár olcsóbb is), de az, hogy mondjuk UPS-szerűen az autó átugrjon az egyik áramforrásról a másikra 0,1 sec alatt, az már kicsit több szerelés, kábelezés stb.
- a teljes páncélozás tényleg sokkal drágább lenne. de mondjuk egy alvázerősítés, hogy egy kisebb aknára futva is menjen még az autó, az már könnyen lehet pár milliós nagyságrend.
- erősített bukókeret is lehet benne, mint a versenyautókban, hogy a testőrök borulás után is harcképesek maradjanak
- ezek után nem csodálkoznék, ha a motor sem az lenne, amiről a listaár szól

a drágulás egyébként nem a technikai különbség, hanem a kis szériaméret miatt van. mondjuk az alvázerősítés megtervezése EUR1millió volt, de csak kb. 100 kormányzati gépkocsiban tudják elsütni. ettől az autó darabonként EUR10ezerrel megugrik. ugyanez mondjuk a többszörös árambetáplálás; ugyanez a kilőhetetlen gumi.

mondok egy hasonlatot: a Nokia mobiltelefonjainak árai 10e és 300eFt között változnak. lehet tudni, hogy a komáromi Nokia gyárban összesen 2(!) db különböző alaplap van, a 86 féle készülék ezek különböző designja, meg a szoftver funkcióinak letiltása. a 300e Ft-os készülékben ugyanaz az alaplap van, mint 80e Ft-ban, a designos ház legfeljebb 2000Ft-tal drágább, a különbség mégis háromszoros. azért, mert a 300eFt-osból századannyit sem adnak el.

a postásbicikliknél a 80->140eFt benne lesz a posztban. amit én tapasztaltam, ahhoz képest rendkívül kicsi árrés.

a jelen ügyben kb. 60%-os felár van a listaárhoz képest, miközben mindenkinek nyilvánvaló, hogy kisszériás, spéci autókat vettek. lehet, hogy volt korrupció, de ez a felár szerintem önmagában ezt nem teszi nyilvánvalóvá. persze lehet úgy kezdeni, hogy nekem mindegy mit mondanak, biztos volt korrupció, de ehhez nem kell adatokat hozni: isten bizony kijelentés, azt' lehet hazamenni. de az a kuruc.info színvonala, szerintem itt (lényegében) mindenki jóval afelett van.

a közbeszerzés a korrupció melegágya lehet, az összes hülye szabálya erre buzdít, ez nem kérdés. de konkrét ügyben pontos adatokra, és az érintett termékkör legalább némi szakismeretére szerintem szükség van ahhoz, hogy tényleg megmondhassuk, hogy ott mi és mennyi történt.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.06.06. 11:06:50

"kilőhetetlen gumi"
Nem tudom mi az, de a B7-es szintű A8-asban is ez van:
"The tyres are fitted with electronic pressure monitors and the PAX run-flat system. This allows the car to be driven on for up to 100 kilometres at a top speed of 80 km/h, even if a tyre has suffered a complete loss of pressure."
forrás: Audi A8 Security ismertető
Egy ilyen gumi alig drágább.
ld. még itt is:
"Ezért nagyon lényeges ez az úgynevezett Rum Flat betét. Ha kilövik a kereket, az autó ne tudjon megállni, ne ássa be magát az aszfaltba, hanem menjen tovább. Egy kilőtt kerékkel - 80 kilométeres sebességet írnak elő ezekre a kerekekre - 50-70 kilométer meglehet tenni."
newportal.rtlklub.hu/hirek/hatter/?id=0710283844&page=1
Kérnék szépen egy linket a "kilőhetetlen gumi"-ról.

"az üvegezés vlsz. golyóálló"
Akkor azt mondták volna, hogy páncélautót vesznek, vagy nem?
Most akkor titkolják, hogy páncélozott?
A felvezető autók tényleg páncélozottak?

"- erősített bukókeret is lehet benne, mint a versenyautókban, hogy a testőrök borulás után is harcképesek maradjanak"
De minek? A szériaautóból is kiszállsz minden gond nélkül borulás után. Már egy jó ideje így tervezik az autókat.
meg eleve, az esp nem nagyon engedi borulni a kocsit.

"ezek után nem csodálkoznék, ha a motor sem az lenne, amiről a listaár szól"
ez a spekuláció. Még a fent említett A8 securityban is szériamotor van, pedig az 4-5 tonna körüli tömegű.

"lehet, hogy volt korrupció, de ez a felár szerintem önmagában ezt nem teszi nyilvánvalóvá."
Hát, hacsak nem tértek rá arra, hogy a testőrök is páncélozott autóban utaznak, nyilvánvaló.

"de konkrét ügyben pontos adatokra, és az érintett termékkör legalább némi szakismeretére szerintem szükség van ahhoz, hogy tényleg megmondhassuk, hogy ott mi és mennyi történt."
Ez igaz. Ezért is könnyű lopni.
Ahogy ez a vita áll, most úgy néz ki, hogy loptak. De ha kiderül, hogy mégis páncélozottak a Q7-esek, akkor mea culpa.

Kisszéria:
Hát, igen, akkor már érdemes lenne valami olyasmit venni, amit nagyobb szériában gyártanak.
Pl. az X5-öst:
www.carsarmored.org/articles/bmw/armored-bmw-x5-security.php
40 000 dollár a felár, vagyis 6 millió forint.
Tehát a csúcsdízellel 22 millió forint! Plusz némi extra, és még így is 35 millióval olcsóbb!
De a hír nem páncélozott autókról szólt.

Vidéki 2008.06.07. 14:57:21

Az origon olvastam régebben egy vizsgálat megállapításairól: a közbeszerzéseknek legfeljebb 10 %-a szabályos!
A magyar jogrendszer olyan, hogy a fehérgalléros bűnözés előtt nem kiskapukat, hanem nagykapukat hagy tárva nyitva. A jogászkodó magyarázkodás lehetőségei olyan nagyok, a bírósági ügyek végtelenségig nyújtására a lehetőségek annyira korlátlanok, hogy az ilyenfajta bűnözés kockázata a nulla felé tart. Ezért szemtelenedtek el nálunk a „közbeszerzők”.
Az is érdekes, hogy a 2002-es választási kampányban az MSZP feltalálta az „üvegzsebet”, ami azonban működésképtelen, ha saját háza táján kellene gyakorlatilag működtetni!
Olyan kiváló reformközgazdászaink, mint Bokros/ Békesi a lakosság sanyargatásában látják a fényes jövőbe vezető utat. Szerintem először azokat a gyümölcsöket kellene leszedni a fáról, amelyek kezünk közelében vannak!

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.06.07. 17:50:43

kilőhetetlen gumi = purhabot az abroncsba.
az ukrán dealerek ezt szokták.

kilőhetetlen gumi egyébként nincs. ki lehet lőni. van cellázott, ami olyan mint a titanic volt. van olyan, hogy belülről töltik levegővel, akár menet közben - de ez a harci járműveknél szokás.

a golyóálló üvegezés önmagában szart se ér, mert a legtöbb lőfegyver simát átviszi a karosszéria lemezeit. ezentúl legalább +400 kg, amihez a futóművet és a motort is igazítani kell.

sem az x5 sem a q7 nem rendelkezik alvázzal. ezek nem terepjárók, hanem suv-ok. értelemszerűen ezt nem is lehet erősíteni - max a padlólemezt.

a csövezés nem csak a borulás ellen véd, az biztos. de felvezető autót aligha csöveznek, ez nem versenyautó. egyébként is a testőr pótolható. a minelnök nem.

tökéletesen felesleges nem full prosztó kiszerelésben venni az autót, a gyári navi nagyjából szart se ér egy kézi vacakhoz viszonyítva, mivel elég hátrányban van helyi térképügyileg.

egy B6-os szintű SUV páncélozás - ami már véd jónéhány lőfegyvertől kb 70000 USD odakint. és rommá bontják az autót közben, az egész művelet akár 4 hónapig is tarthat.

a q7 egyébként vérfelesleges, mert hiába 7 üléses, 5 embernél több nem tudja hatékonyan használni. képzeljük csak el, hogy a 2. üléssorban ülő testőr tűzharc közben előrebillenti a háttámlát, hogy a hátsó két ember is ki tudjon szállni.

a q7 ettől eltekintve szép (a maga módján), jól is megy, és nyilván 2107es ladával sokkal szarabbul mutatnána a köztársaságunk őreinek ezrede, mert meg is kell jelenni.
a +55 millió igen meredeknek tűnik, ha valóban nem páncélozottak.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.06.07. 18:30:09

gallytörő rácsot pedig 2006 óta tilos alkalmazni - e.g. nem szerelhetők fel az autók ilyennel.

egyébként évente eddig kb 180 db q7et adnak el.
a legjobban a legprosztóbb v6tádé megy.
szóval a v8tdi és a v6fsi modellekből 5 darab az egyszerre az szép kis ugrás, tehát az értékesítő bátran ad érte kedvezményt.

Refuse/Resist! 2008.06.07. 22:25:32

"kilőhetetlen gumi = purhabot az abroncsba.
az ukrán dealerek ezt szokták."
:D:D:D

"a golyóálló üvegezés önmagában szart se ér, mert a legtöbb lőfegyver simát átviszi a karosszéria lemezeit."
pontosan. még lehet, hogy egy 0.22-es hobbilövedék is, ha igaz, amivel a lőtéren ijesztgettek minket.

"a csövezés nem csak a borulás ellen véd, az biztos. "
A csövezés a torziós merevség miatt van inkább, nem?
Tehát az autó jobb menettulajdonságai miatt.
Mondjuk, lehet, hogy ha 300-zal repülsz le a kanyarról, akkor nem elég az euroncap-os 5 csillag.

"tökéletesen felesleges nem full prosztó kiszerelésben venni az autót"
nagyjából igen, de azért azok az extrák, amit bejelöletem - a navin kívül, indokolhatóak. Tehát 1.2 millió plusz. Plusz némi erősítés, üvegek fóliázása, videokamerák, kommunikáció.

egy B6-os szintű SUV páncélozás - ami már véd jónéhány lőfegyvertől kb 70000 USD odakint. és rommá bontják az autót közben, az egész művelet akár 4 hónapig is tarthat.

A 7 ülés már extra a Q7-ben, ha jól láttam (X5be is rendelhető) - ha rendeltek, akkor nagy hülyék.

"a q7 ettől eltekintve szép (a maga módján), jól is megy, és nyilván 2107es ladával sokkal szarabbul mutatnána a köztársaságunk őreinek ezrede, mert meg is kell jelenni.
a +55 millió igen meredeknek tűnik, ha valóban nem páncélozottak."

Hát, a megjhelenés a mostani helyzetben tényleg nem érv...
Nagyon szép üzenet lenne, ha a nem védett köztisztviselők Swiftet kapnának A6-os helyett...
Szakmai kérdés még az is, hogy pl. az Octavia RS jó lenne-e a SUV-ok helyett, 7 millióért meglenne ugyanaz a gyorsaság. De ez ellen tényleg vannak érvek, ezt el is ismertem a poszt elején.

A v6fsi-ből nem hinném, hogy akár egyet is eladnának, úgy, hogy a tdi 2 millióval olcsóbb...

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.06.08. 11:35:15

Denevér: "egyébként is a testőr pótolható. a minelnök nem."

Na ne mondd. Ezek szerint választás se kell, maradjon életfogytig ez a barom?

Nem is pótolható - cserélendő! De azonnal...

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.06.08. 23:49:23

Göri, félreérted. nyilván nem a Feri pótolhatatlanságát hirdetem. sőt.
de alapvetően a testőrből jóval több van, mint a védendő személyből. még akkor is, ha a védendő személy nem ér fel a testőr körme alatt élő mikroklímával sem.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.06.09. 01:10:16

Nem értettem félre, csak a mostani konkrét körülményekre alkalmaztam, sarkítva. Merthogy a poszt egy bizonyos beszerzésről szólt.

Ha én miniszter lennék, első rendeletem a testőrök elzavarásáról és a hivatali autó eladásáról szólna. Merthogy akinek testőr kell, az szinte biztosan tisztességtelen. Jó, lehet hogy idióták ellen zsebretennék egy kisebb pisztolyt, de hogy engem senki se kísérhetne sehová, az bizonyos. Továbbá amíg van vonat meg busz, addig fene menjen sofőrrel. Ha a hivatali kocsiban fingok egy jót, nem lehet másra fogni, mintha a buszon tenném ugyanezt...

refuse/resist 2008.06.09. 09:44:41

"Merthogy akinek testőr kell, az szinte biztosan tisztességtelen. "
No, ebben nagyot tévedsz, szerintem.
Ha fontos helyre kerülnél, nem élnél sokáig.
Habár, lehet, hogy elég lenne, ha a gyerekeid életével zsarolnának...
Mondjuk, a szervezett politikai bűnözés ellen a testőrség nem sokat véd, lehet, hogy épp a testőr lesz, aki elköveti a merényletet.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.06.09. 12:37:59

Nézd, lehet, hogy igazad van, bár nem vagyok benne biztos. Zsarolni általában azt lehet és azzal kezdik, akiről eleve tudott dolog, hogy hajlik arra, hogy disznóságokat csináljon. Konkrét, a gyerekeim elleni fenyegetésnél őket persze hogy védetném, nem vagyok se mazochista, se hülye. De szerintem nem jutna el ide a dolog.

Csak egy apró példa. Nemrég itt nálunk tetemre hívták a maszopos országgyűlési képviselőnőt TB-privatizációs apropóból. Eljött. Üvöltöttek. megmondta nekik, hogy ő meg van győződve az igazáról. Még jobban üvöltöttek. De amikor (ráadásul a kérdezőket le se szarva, idő előtt) el akart menni, némi lökdösődésen.eléálláson kívül semmi se történt (és ennek se volt személye ellen irányuló erőszak jellege), pedig vagy 300 nagyon dühös ember volt a teremben. Máskérdés, hogy aztán egy lapban - valótlanul - úgy íratta meg, hogy úgy kellett kimenekíteni, de ez nem volt igaz, ott voltam, sőt, én voltam az egyik hivatalos opponens.

Aztán ugyanezen tárgyban nagyobb meeting is volt: a szocik rendezték, közönséget is szerveztek, sok-sok biztonságival, de a protesterek azért csak jöttek, csapatostul. Volt ordítozás, ahogy kellett, de nem alakult ki affér.

Én szégyelleném, ha csak személyi védelemmel mehetnék ki az utcára. Akkor valamit nagyon szarul csinálok.

Hogy van-e szervezett politikai bűnözés, azt nem tudom. Inkább sima szervezett bűnözés van, amely megvesz és mozgat politikusokat. Akár egy párt többségét is...

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.06.09. 14:23:23

nem vagyok én se oly nagy összeesküvés-elmélet rajongó, szerintem a politikai bűnözés inkább önszerveződő.

Az nagyon nagy gáz, ha a népharag ellen kell a testőr, ld. nagy fekete esernyők :) De ehhez annyira komoly testőrség nem kell.
De a merényletekhez nem kell tömegtámogatás.
És minél több szervezett bűnözői érdeket sért egy politikus, annál nagyobb lesz a vérdíj...
süti beállítások módosítása