Vegyük a tandíjat először. Az állami fejkvóta a felvett hallgatók után jár. Ha kettővel többet veszek fel, annyival többet kap. Az egyetemek és főiskolák érdeke, hogy a kapuikat minél szélesebbre tárják és a lécet ügyesen helyezgessék. Ellentétes erő ebben csak a rektor önmérséklete. Az eredmény a nagyszámú diploma, vegyes minőségben, és sok közülük gyakorlatban nem használható. De fogja-e a rektor, a tanszékvezető professzor azt mondani, hogy korlátozzuk a fejkvótát? Vagy a kvótát mérhető minőséghez kötni? Önként elküldi majd a tanárait? Nem, neki végső soron elemi érdeke, hogy az állami csecsbe ne kerüljön fék. Ha a politikus megszorítja, hogy muszáj már tenni valamit, akkor inkább megesküszik, hogy tandíj kell azonnal: "Mert Ami Ingyen Van Azt Nem Becsülik, a Tandíj Minőséget Hoz". Itt a kocsmában legyünk már őszinték egymással: ez a probléma.
Ne bulizzon a hallgató? Követelje az oktatótól, hogy rendesen tanítson? Vagy menjen vissza az ötösért másodszor vizsgázni? Utóbbit idióta stréberségnek tartottuk eleve, nem? Ezt kell megoldani? És ebben lesz változás ha havonta tízezret befizetnek a szülei? Ugyan már...
Ilyen-olyan ideológiai vacakolás helyett jó lenne olyasmit kitalálni, ami ebbe a - végső soron káros - folyamatba épít be kontrollt. Ami közvetlenül erre vonatkozik és ide hat. Ami számít. Piacra nem lehet rábízni, nemcsak azért, mert igazságtalan, hanem mert olyan kiváló diplomákra is szükség van - gimnáziumi tanárokra - amelyiknek a későbbi értéke törédéke az informatikusinak vagy a marketingesnek.
Hasonlóképp az egészségügyben. Befizetünk egy csomó járulékot, amit egy hatalmas, de töketlenül működő szervezet oszt szét úgy, hogy nincs is fingja arról ki fizet és ki nem, mi mennyi, és hova mire kell. Jó lenne itt is olyasmit kitalálni, ami ebbe a szar folyamatba épít be kontrollt.
Lám, egy példa. Molnár Lajos előtt minden gyógyszert támogattak. A drágábbat jobban, az olcsóbbat kevésbé. Érdeke volt a gyógyszergyárnak minél prímább terméket előállítani (ami nem baj) de érdekelté tenni a dokit abban (orvoslátogatók ugye), hogy akkor is ezt a jobbat adja amikor nem is kell annyira. Egyedül a doki lelkiisemerete és önkontrollja volt az ellenkező szabályzó erő. Az egyetlen érdeme Lajosnak a "legolcsóbbat támogatom" bevezetése volt (aminél lehetett volna még jobban megoldani de ez kis dolog). Egy évvel korábban az egészségpénztár többszáz milliárdos hiánnyal zárt, tavaly pozitív lett. Ez már döfi basszus, és lenne ott még ilyesmi.
De nem, vizitdíj, 300 forint, mert a betegek érdeke, és a tízezer a hallgatóé, akkor ők is megtanulják semmi sincs ingyen, majd a diák és a tanár is jobban követel, a doki jobban szolgáltat, a "színházban is kétszer fizetsz", és agymosás, Kánaán vagy nemzethalál, juszt is. Ki is számolta valaki - a kormányoldalon - hogy a vizitdíj és a kórházi napidíj bevételei összességében elérhetik a néhány tízmilliárd forintot, sőt a másodlagos hatásai - 300 forint visszatartó ereje - talán mégegyszer annyit. És akkor még nem is pengettük meg a népszerűtlenség vagy a tolerancia húrjait: bizony ennek a megtakarításnak ára az, hogy valaki nem jut dokihoz, nem megy egyetemre, pedig szükség lenne rá.
És íme a vizitdíjból, tandíjból lett népszavazás, a gyógyszertámogatás átalakításából nem. Azon túl, hogy a nyilvánvaló hülyeségért és hülyéneknézésért bónusz utálatot is kaptak a kormányzó erők. Ha vasárnap elég igen szavazat lesz, eltörlik most. Ha nem is lesz elég szavazat de az igeneknek nagy többsége van, előbb-utóbb valaki eltörli. Tudja így valódi kockázat és kiadás nélkül nagy népszerűséget kap; adó- vagy járulékcsökkentéssel mennyivel több gond jár.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.03.03. 10:31:16
Kérdés, hogy az állam képes-e ezt megteremteni. Az eddigi tevékenységéből ítélve biztosan nem, elvileg elképzelhető.
A piaci szabályzás viszont ennél a rendszernél szintén necces, inkább visszacsatoltnak tűnik, mint előrecsatoltnak, nagy holtidővel.
Emiatt nagy érték a jó egyetemek hagyománya, sajnos úgy tűnik, ezt sikerül egyre inkább rombolni.
Corry 2008.03.03. 21:10:12
Pedig kis fegyelemmel és szervezettséggel az állami szféra meg tudná mondani, hogy milyen hallgatóból mennyit képezzünk, de az általam ismert szervezeti kultúra mellett ez reménytelen.
Csak erre jön az a válasz, hogy majd a piac, ami sok esetben nem igaz és nem jó, de a mai állami megoldásnál jobb, ami nem túl nagy dicsőség.
Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2008.03.04. 11:53:29
Első körben tegyen javaslatot a rektor, az akadémikus, a főorvos arra, hogyan kellene a teljesítményt, a minőséget mérni. Ha ehelyett azt bizonygatja, hogy "nem lehet mérni", vagy a végeredmény, hogy "mindenki kiváló, mindenki kell, csak pénz kellene kétszerannyi", akkor a megfelelő minisztérium vegye elő a saját szakértőit és állapítson meg valamilyen saját minőségi mutatórendszert.
Amikor az állam nem ad pénzt valamire, akkor ne szóljon bele a részletekbe csak a szabályokat, a kereteket definiálja - pl. a szabad versenyhez elég a versenyfelügyelet, stb. Ennél több kell azonban amikor komoly pénzt ad ki egy területre. És ott ne is tessék sírni, hogy "jaj ez az állami befolyás káros".
Tanuljuk meg végre, hogy a piac nem magától hatékony. Azokat az elveket amit egy multinacionális cég használ a saját belső versenyképességének fenntartásához, lehet ugyanúgy haszálni az állami működés hatékonyabbá tételéhez.
refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.03.04. 15:46:19
Pontosan. Csak akkor nem lehetne elkótyavetyélni az állami vagyont, mantrázva, hogy "az állam nem hatékony".
Corry 2008.03.04. 19:57:46
A kislány a multi utolsó íróasztalánál nem azért dolgozik mint a kisangyal, mert a cég a piacon van és nagy a verseny, hanem, mert a főnöke hátsón billenti. Miért nem lehet ezt megvalósítani az állami szférában?
Azért írtam le így más szavakkal, hogy rögtön meg is tudjam válaszolni: ma az állami szféra csak részben szól az állam feladatairól és arról, hogy azokat el is kellene látni. Nem feltétlenül ez a prioritás, én inkább azt látom, hogy az a lényeg, hogy kellő számú embert tudjon foglalkoztatni az állami szféra, kerül amibe kerül.
A nagy baj az, hogy kétféle felfogás uralkodik, az egyik az „Állam rossz gazda” a másik meg pont az ellentettje, a mi kis idióta politikai világunk szerint.
Ezzel az általad megemlített egy nagy baj van: ezt a legnehezebb megcsinálni és ráadásul a kapun belüli munkanélküliségre szocializálódott alkalmazottak, mint szavazópolgárok nem lesznek hálásak annak aki ezt megcsinálja.
Ennek ellenére a témakörnek elég szép angol nyelvű szakirodalma van. :-)
IS 2008.03.06. 11:12:01
Pokorni "megrendelő" Zoltán volt, aki felvitte ezt az államilag támogatott keretet többszörösére, mindenfajta minőségi kontroll nélkül. Most Bolognázhat vagy anyázhat bárki: ha szélesre nyitjuk a kaput, csökkenni fog a színvonal. Képzeljük el, hogy az USA-ban minden második embernek van diplomája, pedig az ország IQ-ja ugyanúgy 100, mint mindenhol (1-2 pont eltérés van esetleg). Mi lehet ott a színvonal?
Tömegdiploma = alacsony minőség. Ezért van egy új szint, az MBA. tkp. az a hagyományos diploma szint, havi százezerért a kevésbé jója. Az egész egyetemesdi pusztán egy meghosszabbított középiskola, ami egy meghosszabbított általános iskola, ami egy meghosszabbított óvoda, azaz gyerekfelügyelet. Olyan gazdagok vagyunk, hogy nem 14, nem 18, de 23 éves korukig felügyeltethetjük a gyereket. A tudást már az általános iskolában is a különórák, magántanárok adták, pénzért. A tömeg állami iskola = gyerekfelügyelet. Nem azért, mert a benne lévők gonoszak. Azért, mert ilyen a rendszer.
Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2008.03.06. 11:21:45
Azóta politikus nem próbált meg kontrollt rakni erre a folyamatra, kvóták darabszáma bővül/csökken az épp aktuális kormány szepmontjai szerint.
Az ideológiai részhez: szerintem tanuljon az a gyerek, már miért lenne baj...
refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.03.06. 11:36:05
20 éve nem ilyen volt a rendszer...
Én NAToztam (kicsit bolognáztam is, de annak még nem látjuk a végtermékét), igenis a NAT egy jól látható egységugrást adott (nyilván lefele) a természettudományos műveltség terén.
Amúgy valóban a pokornizás is jogos, de az én évfolyamom, meg az előtte levő is pokornis volt már, és annyira nem volt tragikus a színvonal
IS 2008.03.06. 11:57:09