HTML

Törzskocsma

„Még a blogolvasással is nagyon hamar leálltam. ...Szomorú látni, hogy mi jön ki az emberekből, amikor nincs kontroll, amikor nincs rajtuk azonosító szám. Az a fajta indulat, feszültség, indulatosság, felületesség, butaság… Nem járok kocsmába tájékozódni.” (Sólyom László)

Friss topikok

2008.02.28. 09:30 IS

IS

Hát sziasztok. Elért hozzám is a blogoszféra, mert eddig még sehol sem írtam blogot. Ezért következzék egy kis ars poetica, avagy mit, miért és hogyan gondolok blogolni.

Először is a nicknevem egy viccből* szereztem: neked IS igazad van, fiam. Amióta a dialektikát feltalálták, azóta kb. mindenkinek igaza van, és minden érv ér valamennyit. Éppen ezért az érvelésnek számomra nem az a lényege, hogy van nekem egy olyan érvem, hogy utána neked már nem osztanak lapot, és viszont. Én egy adott téma körül az érveket szeretem összegyűjteni egy nagy halom kupacba, aztán rendezgetni, szortírozni, és nagyjából megtanakodni, hogy akkor melyik is legyen a legfontosabb, melyikre alapozzunk véleményt, döntést, cselekvést. Minden ilyen kupacban garantáltan vannak egymásnak ellentmondó érvek, de ez nem baj. Minden megindokolt érv számít,. Neked IS igazad van, fiam.

Van néhány gondolat, ami jól rezonál a világnézetemre, ezeken keresztül talán megismerhet, akit érdekel. A legfontosabb a nickem alapja, a dialektika. Nincs fekete-fehér, nincs igen-nem. Konstrukciók vannak és kompromisszumok. Csak az ökör következetes. A másik egy nagyon ismert mondás: "Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime." Azaz: "Adj valakinek egy halat, és jól lakik egy napra. Tanítsd meg halászni, és jól lakik egész életére." (Lao Ce) Azok a dolgok érdekelnek igazán, amiből tanulni lehet. Nem érdekel a jópofizás, a fellelkesültség, a felháborodás, a jólmegmondás, a kritika, a fikázás, ha nincs benne semmi ezen túl mutató. Jó pap holtig tanul. A harmadik mondás talán nem annyira ismerős mindenkinek: "If I give to the poor, they call me a saint. If I ask why there are poor, they call me a communist." (Don Helder Camera) Azaz: "Ha adok a szegényeknek, szentnek magasztalnak. Ha megkérdezem miért vannak szegények, lekommunistáznak." Semmilyen vélemény nem több, mint maga a vélemény. nem világnézet, nem lesz senki se ilyen, se olyan attól, hogy valamilyen a véleménye. Utálom a mundért, a skatulyát, a szekértáborokat; a megalapozott, de független vélemények híve vagyok,

A legfontosabb alapelvem a következő: "Minden szabály az esetek 85-95%-ban használható. Ez is." Nem hiszek az anarchiában, hogy minden helyzetben saját hajunknál fogva kell kirángatnunk magunkat. Hiszek a tapasztalatban, a sémákban, a bölcsességekben, és ezek szabályozó erejében. Pozitívnak tekintem, és hajlandó vagyok alávetni magamat nekik, az idő 85-95% százalékában. Vagy egy más százalékában, ha nem éppen 85-95%-ban.

Nem nagyon fogok reflektálni éppen futó eseményekre csak azért, mert éppen futnak. Ha van általános meglátásom róla, akkor persze írom, de nem leszek feltétlenül, és mindig aktuális.

És szinte biztosan nem én leszek a legsűrűbben író, de majd meglátjuk.

* A hivatkozott vicc:
A rabbi üldögél a zsinagógában a tanítványaival, amikoris belép feldúltan Kohn:
- Rabbi, a Grün azt terjeszti rólam, hogy én nem vagyok rendes ember! Rabbi, ugye, hogy ez a Grüntől nem szép dolog?
- Bizony fiam, igazad van, ez nem szép dolog.
Kohn el. Pár perc múlva jön Grün, hasonlóan feldúltan:
- Rabbi, a Kohn azt állítja, hogy én azt terjesztem róla, hogy ő nem rendes ember, pedig soha egy rossz szót nem szóltam róla. Ugye, hogy ez nem szép dolog?
- Bizony fiam, igazad van, ez nem szép dolog.
Grün el. Pár perc múlva azt egyik tanítvány:
- De rabbi, hát az hogyan lehet, hogy Te mindegyiküknek igazat adtál, amikor nem lehet, hogy mindketten igazat beszélnek. Valamelyiküknek nincs igaza, ugye rabbi?
- Bizony fiam, neked is igazad van. Nem lehet mindkettejüknek egyszerre igaza.

Szólj hozzá!

Címkék: bemutatkozás


A bejegyzés trackback címe:

https://torzskocsma.blog.hu/api/trackback/id/tr37354094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása