Obama, más elképzelés híján, előrántotta a kalapjából a 70 éve ott porosodó Deal nevű Newcee-t, mondván, ha akkor jó volt, jó lesz most is.
Egyesek szerint persze a New Deal 1.0 se volt sikeres, mert a munkanélküliság még 1939-ben is 15% volt és még stb., de ezt fejtsék ki ők, a saját blogjukon.
Ami szerintem a probléma, az egy másik vetület. 1929-ben az USA egy hatalmas, ipari ország volt, a világ ipari termelésének nagyon nagy részét adta, tömegtermelés volt, majd tömegtúltermelés lett. Nem bírta a piac elfogyasztani a megtermelt javakat, ezért a termelés leállt, de akkor a munkás az utcára került, de akkor a gyár még a kevesebb terméket se tudta eladni, de akkor még több munkás került az utcára, és így tovább, negatív spirálban. Az állam ezzel szemben csökkentette a kiadásait, beleértve a szociálisakat is, azaz a munkanélküliek vásárlóerejét még tovább csökkentette. Keynes erre rájött, a New Deal pótlólagos keresletet teremtett, munkát adott a munkanélkülieknek, azoknak lett pénze, akkor elkezdtek venni, akkor a gyárak leállhattak a zsugorodással, akkor az emberek már biztosabbnak érezték a munkájukat, akkor többet költöttek, akkor a gyárak elkezdhettek növekedni, akkor felszívták a munkaerőt, akkor az állami munkát be lehetett fejezni, mindenki szépen visszament a magánszektorba dolgozni, és a New Deal sikeresen végetért. Mondom, fogadjuk el, hogy ez így OK, az ebben való kételkedést hagyjuk meg másoknak.
Viszont van egy szempont, amire szerintem nem fordítódik elég figyelem. Nevezetesen, hogy az 1930-as évekban az USA a saját maga által előállított termékeket fogyasztotta el. Az a gyár, amelyik leállt, majd a New Deal eredményeként újraindult, az a kör végén a visszaállt termelésből kifizette az államnak a New Deal költségét adóban. Mert a New Deal természetesen állami költekezés volt, eladósodás, amit a későbbi termelésből befolyó adók fedeztek. Ha meg nem fedezték, akkor az állam simán elinflálta a pénzt, és már rendben is volt.
Ezzel szemben ma az USA a Kína által előállított termékeket fogyasztja el. Ha visszaesik a fogyasztás, akkor a kínai kereskedelmi mérleghiány csökken, és Kínában zárják be a gyárakat. Az, hogy 533 ezerrel csökkent az állások száma, az egy jó hír, mert valójában már akár több millióval csökkent, csak ennek nagy része kínai gyár kínai munkása. És az USA el van adósodva (az USA GDP arányos hiánya 72%, Magyarországé 67%), és a jelenlegi globalizált világban már nem egészen a saját hatáskörében dönti el az inflációt és az árfolyamot. Ha tehát most megnövelik az állami kiadásokat, és ebből visszaállítják a fogyasztást, akkor ezzel visszaállítják a kínai kereskedelmi hiányt, azaz a megnövekedett fogyasztás összege Kínába megy, ott termel, ott adózik, ott növeli a foglalkoztatottságot, az USA-ban csak a hiányt növeli.
Van egy nagyon fontos példa egy ilyen országra, aki úgy lépett a New Deal fogyasztásélénkítés útjára, hogy nem a saját termelésére alapozott. Ezt az országot úgy hívják, Magyarország. Volt itt minden: lakásépítés, autópályépítés, 50%-os béremelés, az ismert eredményekkel. Mindezeket mondja most Obama is. Ő legalább még annyit mond, hogy mindemellé majd megbünteti a Kínába kivitt gyárak tulajdonosait, és hogy tessék hazahozni a termelést, de ez egyelőre nem tűnik többnek, mint ájtatos imádkozásnak, mert a jelenlegi globalizált világban egy ilyen büntetés egyértelmű versenyhátrány lenne, és az a washingotni fat cat lobby még ott van, a change nem nagyon ütött be, ez látszik a kormány névsorán is.
Szóval a New Deal 1.0 az USA-t majdhogynem merkantilista országként érte, a New Deal 2.0-t pedig egy eladósodott, és külkereskedelemre ítélt országra vezetik be. Én bizony félek, hogy ebből magyar eredmény is lesz, és ~8 év múlva a világ összes pénzéből kell majd IMF mentőcsomagot összerakni az USA-nak. Ahelyett, hogy az elmúlt 30 év működését restaurálnák, (mert a New Deal a fenti mechanizmusával csak vészmentésre képes, fejlesztésre nem) tabula rasat kellene csinálni, nullás külkereskedelmi egyenleget elérni (bizony, a vásárlóerő visszafogásával, a dollár leértékelésével, még ha ez átmenetileg meg is nehezíti a jelenlegi adósságok visszafizetését), kevesebb kutyakozmetika és pénzügyi tanácsadó céget üzemeltetni, visszafogni a szociláis vívmányokat (nem munkaerőben, hanem színvonalban; pl. kevesebb CT gépet üzemeltetni az egészségügyben) és kiegyensúlyozott helyzetből újraindulni, valami fenntarthatóbb irányba.
A magyar példát is látva szkeptikus vagyok benne, hogy az a hetvenöt éves nyuszi csodákat tudna tenni. De persze ne legyen igazam.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Konzervatórium 2008.12.07. 14:50:36
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
repattila 2008.12.07. 14:52:10
Avatar 2008.12.07. 14:52:24
Magyarország pici ország, a világgazdaságban szinte jelentéktelen súllyal, és egy teljesen nyitott gazdasággal. A mesterséges keresletnövelés itt eleve bukásra volt ítélve.
Amerika bazi nagy ország, és bármennyire is úgy tűnik, hogy ott már nem termelnek semmit, csak Kínából importálják az árukat, azért ez messze áll az igazságtól. Jelentős az import szerepe, de GDP arányban azért közel sem akkora, mint nálunk.
Abban igazad van, hogy a globalizáció előrehaladtával az USA is egyre kevésbé lehet képes egy sikeres New Deal típusú program megvalósítására, mert az indukált kereslet egy rész külföldre szivárog. Hogy az USA túllépett-e már azon a ponton, ahonnan kezdve már eleve bukásra van ítélve egy ilyen kezdeményezés, az szerintem nem ilyen egyértelmű, és a program végrehajtásának a részletein is múlni fog.
Az ördög mindig a részletekben lakik. :)
Rebellis 2008.12.07. 15:05:31
video.google.com/googleplayer.swf?docId=6132500997336473908&hl=en
no comment....
LaHaine 2008.12.07. 15:10:06
ardywal · http://ardywal.blog.hu/2008/12/06/az_inflacio_a_forint_es_a_jegybank 2008.12.07. 15:10:43
bertrane (törölt) 2008.12.07. 15:13:39
És akkor mi van, ha főleg megújuló energiaforrásokra költik el azt a rohadt sok pénzt? (Persze lehet atom is.) Az nem javítja a külkermérleget? Mi van akkor, ha olyan iparba fektetnek ami biztosan az USA-n belül marad a köv. 10-20 évben? (Pl. energiaszektor, white-collar cégek-> research and development)
LaHaine 2008.12.07. 15:17:22
Link Elek 2008.12.07. 15:19:29
LaHaine 2008.12.07. 15:27:57
is 2008.12.07. 15:39:54
- én hiszek a kemény munkavégzésben, meg az összefogásban is. még inkább hiszek az érdekben, ami egyelőre továbbra is Kínában tartja a termelő beruházásokat.
- az útépítés/hídfelújítás nem termelő beruházás, és az nagyon ki volt emelve eddig az összes hírben, azt hiába nem lehet Kínába elvinni, arra pont jó a magyar hasonlat.
- az olaj kiváltása csökkenti a külkermérleg hiányát, de az átállás inkább évtizedekben mérhető, ez csak szép álom, hogy ez megoldja 2 év alatt a problémát. hosszú távra jó lesz, de most ezt a pár évet akarják túlélni
- teljesen igaz, hogy az USA nyitottságának mértéke kérdéses. de hogy ez a mérték folyamatosan nő, az nem. persze jöhetne új merkantilizmus (pl. NAFTA újratárgyalása), de az sem két év, illetve hosszú távon nagyon visszaütne, lévén, hogy Kína ezerrel tolja a gazdasági expanziót
- a PPP szerintem is jó, ha van a gazdaságban felesleges pénz, amivel ezt megfinanszírozza. pont válságok idején nem nagyon szokott lenni.
kkk 2008.12.07. 15:41:12
Véleményem szerint ehhez az is kellene, hogy 4 év múlva ők is egy nagy elkúrót válasszanak elnöknek.
Kenneth 2008.12.07. 15:44:12
LaHaine 2008.12.07. 15:48:15
Ez szerintem egyáltalán nem biztos. Jó példa erre ahogy a PC vagy később az internet néhány év alatt elterjedt és gyakorlatilag a társadalmi, gazdasági, politikai stb. élet minden részét teljesen megváltoztatta. A mai globális business pillanatok alatt képes váltani és új, igéretes
LaHaine 2008.12.07. 15:49:57
LaHaine 2008.12.07. 15:51:23
tyberius 2008.12.07. 16:04:01
Ami a Business Week-et illeti, biztos vagyok benne, hogy úgy 10 évvel ezelőtt minden 2. hirdetés "dotcom" hirdetés volt.
drkbl 2008.12.07. 16:09:50
PS: Út és hasonló műtárgyépítési projectek külföldiekkel történő elvégeztetésére talán jó példa a két óceán közötti vasút.
LaHaine 2008.12.07. 16:12:05
zeneigéniusz 2008.12.07. 16:19:06
Érdekes, hogy az USA és a világ egész addig tud "olcsón" beszerezni árukat Kínából amíg nálak olyan rendszer van, ami sötétben tartja az embereket és nem nagyon hagyja őket észhez térni.
Ha a rendszerük megbukik (már pedig meg fog, ez csak idő kérdése), akkor mi lesz a világgal? :)
Néha olyan érzésem van, hogy kínában van a modern kori rabszolgatartás. Talán mindenkinek megéri ez a rendszer, ezért nem bukott még meg?
drkbl 2008.12.07. 16:26:14
"Ma, amikor ő és a barátai meglátogatták az Állatfarmot, és töviről hegyire megnézték, ugyan mit tapasztaltak? Nemcsak hogy a legkorszerűbb módszereket, hanem olyan rendet és fegyelmet, amelyről minden gazda példát vehetne. Úgy véli, nem téved, amikor kijelenti, hogy az Állatfarm alacsonyabb rendű állatai többet dolgoznak, és kevesebb élelmet kapnak, mint bármely más állat a környéken."
mek.niif.hu/00600/00620/00620.htm
Netuddki. 2008.12.07. 16:30:08
Magas adók, adózási morál, korrupció...
is 2008.12.07. 16:34:29
órabérben azért még mindig nem nagyon jövedelmező az internet, talán ha pár százezer ember fizetését kitermeli mint profitközpont, a többiek marketingköltségből, azaz más termékek eladásából finanszírozottak (pl. a webdisegnerek 95%-a olyan websiteokat designol, amiken offline cuccokat árulnak), és már a Google is 33%-os leépítést határozott el. és persze milliószámra dolgoznak emberek ingyen az interneten. jó dolog az internet, de kevesen élnek meg belőle.
és még egyszer: hosszútávú utópiát én is tudok mondani, de most egy 2009-10-re szóló kellene, ami nem csak abból áll, hogy az állam majd hitelből jól keresletet támaszt, hanem arról is, hogy de utána hogyan fog az a hitel visszafizetődni. ez utóbbi láb a kérdés, és ezt nem látom megnyugtatóan rendezve.
Jezus 2008.12.07. 16:48:26
Nem annak hogy lehet hogy elveszítem az állásom, és nehezebb fizetnem a lakásom részleteit. Nem.
Annak örülök, hogy itt a lehetőség hogy kissé magához térjen mindenki, eloszoljon a rózsaszín köd.
Ugyanis van valami, amiről senki nem beszél...
Mégpedig az, hogy azok a pénzek amikkel mindenki játszik (MINDENKI), azoknak legalább a fele SOHA nem létezett. Ugyanis ha én beteszek 100ezer forintot a bankba, a bank köteles egy központilag meghatározott tartalékot képezni belőle. Legyen ez mondjuk 20%, vagyis 20ezer forint. A maradék 80 ezerrel szabadon gazdálkodhat, ezt adja ki másoknak hitelben, ami mondjuk bankszámlára érkezik. Ekkor a bank a 80 ezernek a 20%ából tartalékot képez, (16 ezer forint), a maradékot pedig tovább adhatja hitelként. Könnyen látható, hogy az én betett 100ezremből a bank a többszörösét képes csinálni, mindezt a központi tartalék rátája határozza meg. Mindez szép és jó, csak látható, hogy a pénz nagy része NINCS, kizárólag a "számítógépeken" jelenik meg, nincs mögötte semmilyen valós fedezet. Mindez nem is gond, amíg nem akarnak egyszerre sokan kivenni pénzt, VAGY az történik ami most, vagyis a bank "benézi", bebukja a hiteleket, ugyanis ekkor derül ki hogy a meglévő fedezet annyit ér mint erdőtűznél a vizipisztoly. Ekkor lehet menni sírni állambácsihoz, aki persze hogy megsegíti őket, miből? hát persze hogy ugyanannak a pénzéből aki betette a bankba. Persze, ez nem jelenti azt hogy a bank elengedné az adósságot, dehogyis. Szóval gyakorlatilag duplán fizetünk. Vagy triplán.
Na ennek lenne az ideje hogy változzon, és megtanuljunk abból élni ami van, és nem abból ami nincs...
blügy-blügy 2008.12.07. 16:49:31
A következő 2-5 évben senki nem vesz TV-t, hűtőgépet, számítógépet, mert már vett, és az a pénz, ami hajtja a gazdaságot, azt most a hitelek törlesztésére költjük. Nincs igazam? Egy egyszerü példa:
100,000 Ft fizetés:
30,000 Ft -Kaja
40,000 Ft -Fűtés+egyéb rezsi
30,000 Ft -cipők-ruhák-színház-kirándulás-stb
De most ez van:
100,000 Ft fizetés:
30,000 Ft -Kaja
40,000 Ft -Fűtés+egyéb rezsi
30,000 Ft -hitelek törlesztése
A ruhagyár-cipőgyár-színházak mennek tönkre.
Hülye példa volt, de remélem értitek a lényeget
zeneigéniusz 2008.12.07. 17:31:37
Az azért mégse megy, hogy a csődbe ment bankokat közpénzből hozzák helyre (mert ha tönkremennek a bankok, akkor nincs gazdaság?)
PRIVATIZÁCIÓT a bankokra! Ez a mostani lecke nem volt elég?
Milyen alapon adnak a bankok vezetői egyáltalán prémiumot maguknak? Hogy lehet, hogy a pénzt ilyen ellenőrizhetetlenül kezelik? Ezt mégis hogy???
Ez lesz a jövő. Vannak dolgok, amiket jobb állami kézben tartani - mégha nem is a legjobb tulajdonos. De ez tulságosan közügy mostmár. Túlságosan gyorsan változnak a dolgok, a piacok.
Hiszen a bankok nem termelnek, csak pénzt kezelnek, és ahhoz túlságosan nagy értékük és hatalmuk van, amit a magántőkére nem szabadna bízni.
Talán akkor romlott el ez a megítélés, amikor a királyok hitelt vettek fel gazdagoktól - akik aztán vérszemet kapva alapították meg az első bankokat/hitelintézeteket. Talán ott kellett volna jobban kezelni a helyzetet... persze mostmár más világ van és már nincs az ország rászorulva erre, hiszen a pénz már jórészt csak virtuális.
Ja, és legyen már világbéke! :)
LaHaine 2008.12.07. 17:36:20
A PPP-nél egyáltalán nem az a lényeg, hogy termelő vagy nem termelő beruházás, hanem, hogy az állam gyorsan, hatékonyan és olcsón tud létrehozni és üzemeltetni olyan közszolgáltatásokat (autópálya, tömegközlekedés, kórházak, iskolák, börtönök) amiket magától csak sokkal drágábban tudna finanszírozni. Ráadásul piacot teremt a business-nek és munkahelyeket az állampolgároknak. Az állam hatékony projekt menedzsmentet vásárol, a cégek pedig az állami háttér miatt kisebb kockázatot vállalnak a piacinál. Magyarán a két fél megosztja a kockázatot. Persze a PPP a korrupció melegágya is. A dolog kulcsa a tender és jól megírt PPP szerződés, ott lehet elkúrni az egészet, mint ahogy nálunk meg is tették az M1 és M5 autópálya esetében.
LaHaine 2008.12.07. 17:43:33
Persze, de valójában itt nem is az internetról szól a történet, hanem a teljes infókommunikációról (PC-k, laptopok, mobiltelefonok és egyéb okos kütyük, software stb.). És ez már egy valóságos üzlet. Az új dolgok fejlődésének a hosszát alapvetően az határozza meg, hogy a business mikortól lát benne fantáziát és mikortól kezdve tol bele lóvét. És ha a zöld business-ben látnak, akkor pár év alatt elterjedhet a világon.
Boka 2008.12.07. 17:47:51
Van egy barátom, akinek rögeszméje, hogy : "Mér' kell ennyi bevásárló központ ! "
Döntse már el a piac végre, hogy kell-e kutyakozmetika meg tanácsadócég ! Az baj, ha a ct-gépet az állam üzemelteti ( amerikában nem ) !
Régen jelszavak voltak az utcák mentén nagy táblákon .
Most azt írnám rá: NEM CSAK A GYÁR TERMEL ÉRTÉKET !
Eleinte zavaros tekintetű olvasókat látnánk, de aztán szépen lassan a saját példáján sokan megértenék.
Mr. Average 2008.12.07. 17:52:28
news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/7769244.stm
www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5heZSMYhy27N5j4lFnup4D8HhUPtA
cerasus s. · http://spektator.blog.hu/ 2008.12.07. 17:54:36
Boka 2008.12.07. 17:57:00
Kiegészíteném annyival, hogy a cipőgyár leviszi a cipő árát addig, amig úgy nem érzed, hogy ennyiért már érdemes megvenni ! Aztán kezdődik a színusz-görbe az elejéről ! Ez a gazdasági körforgás . Baj, ha a cipőgyár termelése 40 %-ot bővül évente, mert akkor túlélhetetlen a recesszió !
Az ingatlannál is az van, hogy vissza zuhannak az árak addig ,amíg megint tud keresletet gerjeszteni .
Budapesten hétköznap elég családias a hangulat, mert alig van autó , tehát kamu volt a "nigériai zavargásokra" fogni a benzináremelést az év elején . Lesz még 200 ft is a benzin.
is 2008.12.07. 18:31:47
Boka: ez nagyon messzire visz, de az értékteremtés és az emberek jövedelme már annyira áttételes kapcsolatban van, hogy az szerintem már új minőségbe csapott át. egy-két éve foglalkoztat ez a kérdés, hogy akkor most miből, és miért keres valaki annyit, amennyit, és ez a kereset mekkora kapcsolatban áll a megtermelt javakkal. fogok még erről posztokat írni, akkor beszélgessünk erről.
Boka 2008.12.07. 18:50:28
Régen volt egy - szerintem- kádári kifejezés, hogy " fizetőképes kereslet ". Ezt a modern közgazdaságtan átírta arra, hogy a " kereslet mindig fizetőképes ".
Nekünk egy új fogalommal is meg kell ismerkednünk: a munkaerő ára ( és objektív értéke ) . Ezt növelheti pl. szakszervezeti alku vagy egyszerűen csak kiemelkedő teljesítmény . Pl. a coca cola értéke nem a cukor, szinezőanyagok és víz plusz csomagoló anyag együtt felhasznált ára, hanem az ún. brand, ami magát a márka értékét jelenti. Nekünk azért nehéz megszokni, mert mindennek megvolt a hatósági ára ( embereknek is ).
A tőkés világban ez teljesen megszokott, az újaknál van értelmezési probléma.
Boka 2008.12.07. 19:04:30
Tipikus példa a 80-as, 90-es évek internet forradalma . Huszas éveiket élő fiatalok tudtak olyat, amit az öregek, akik addig generációkon keresztül irányították a gazdaságot nem tudtak. Jó példája annak, hogy a tehetség legyőzheti az örökölt jogokat. Baj csak az, hogy egyszer volt budán kutyavásár! A fejlett világban marad a magas hozzáadott érték ( brand ) ,a feltörekvő országok pedig gyártanak, környezetszennyeznek, túlóráznak. Szerintem most ez a két világrész kezd közelíteni egymáshoz ( azért nem nagyon ).
LaHaine 2008.12.07. 19:14:09
Kedves Boka: Sajnos a jelenleg uralkodó közgazdaságtan a saját fogalomkészletével és pozitívista (értsd: szemellenzős) világszemléletével még a gazdasági történéseket is nehézkesen képes megmagyarázni neagyisten előre jelezni. Nemhogy az egész társadalmat. A jelenlegi válság a modern közgazdászok és megmondóemberek (lásd Greenspan) tökéletes kudarca.
Boka 2008.12.07. 19:18:18
Greenspan konzervatív közgazdász ! A többi stimmel.....
LaHaine 2008.12.07. 19:28:56
Boka 2008.12.07. 19:58:59
Itthon a tőkefelhalmozás egyet jelent a " vegyünk lakást részletre, mert a bérlet kidobott pénz " . Talán most kiderül, hogy milyen drága tud lenni egy hitelre vett panellakás is .
LaHaine 2008.12.07. 20:19:18
És mit jelent szerinted, hogy LELÉPTÉK? Kik ezek a fiatalok? Én nem látok olyan nagy különbséget a jelenlegi és néhány évteizeddel ezelőtti közgazdász szemlélet között. Ugyanazt az utilitariánus rágógumit rágcsálják mindannyian még most is.
LaHaine 2008.12.07. 20:28:33
Boka 2008.12.07. 20:35:49
LaHaine 2008.12.07. 20:39:58
Boka 2008.12.07. 20:44:57
Régen a " nagyok " név szerint ismerték egymást, ma senki nem ismeri a másikat, ezer féle náció, mindenkinek adott a lehetőség, csak a tehetségtelenebbje érzi úgy, hogy őt kizárták valami lehetőségből. Ez nagyon nagy változás, és a végeredmény - mint mindenben -itt is a megegyezés lesz .
LaHaine 2008.12.07. 20:46:04
okos 2008.12.07. 20:53:36
Tóth László · http://cool-trane 2008.12.07. 21:32:36
LaHaine 2008.12.07. 21:45:25
Boka 2008.12.07. 22:10:21
Ez volt ( és van ) a kisebbik probléma ! Nagyobbik, hogy nem mert hozzányúlni a közszférához és a szociális rendszerhez , mert ezeket csak konjunktúrában szabad véráldozat nélkül meglépni. Mostmár bárhova nyúlnak, feltör a láva . Nem irigylem egyiket sem, de mivel minden folyamatnak megegyezés a vége, gondolom megállapodtak egymással, hogy Ferink elvégzi a piszkos munkát 2010-ig, aztán úgyis jön Vikink, aki még két évig fű alatt átalakít, aztán csak beindul az a fránya világgazdaság ( 2000-ben is ezt gondoltuk, de nem jött be, talán most )
Avatar 2008.12.11. 16:20:04
Friedman sírna, ha a magyar állami szektor GDPhez mért arányát megemlítenéd neki. És igaza lenne.
Vidéki 2008.12.13. 10:32:32
A régi római közmondás szerint (ami ez esetben megállja a helyét): Amit szabad Jupiternek, azt nem szabad az ökörnek.