Az egészségügyet érintő kérdésekről rengeteg szó esik népszavazástól függetlenül is, itt is foglalkozunk vele bőven. A tandíj kérdésével viszont elég mostohán bánnak még a kampányolók is. Bár nyilván nem véletlen ez, hiszen közvetlenül kevesebb embert érint, nem ez lesz az a kérdés, ami tömegesen elviszi majd az embereket a szavazóhelyiségekbe. A Fidesz is rájött közben (némi civil, nyelvészi, OVB, AB segítség igénybevételével), hogy nehéz lenne sikerre vinni egy népszavazást sok, de egy-egy réteget érintő kérdéssel. De azért örülök annak, hogy nem csak a vizitdíjról fog szólni az egész.
Vegyük tehát át a tandíj mellett felhozott érveket, kezdjük a szimplán csak mocskos anyagiakkal. Az egyetemek ebből származó bevételei persze soknak tűnnek, ha például lélegeztetőgépről van szó, de valójában az idei 2,4 milliárd forint elenyésző összeg a felsőoktatás forrásai közt. Ennyire azért csak futná a központi költségvetésből is. Ne is számoljuk át. Ha tízszer ennyi lenne, akkor sem lenne sok, pláne, ha az ország jövője szempontjából valóban stratégiai ágazatról van szó.
Elhangzik persze érvként, hogy tényleg kevés ahhoz az így befolyó összeg hogy megoldja a felsőoktatás forráshiányát, az intézkedés egyéb célokat szolgál. Például az egyenlőtlen képzési szerkezet piachoz szabását. Valóban, az elmúlt húsz évben átalakult, és folyamatosan átalakul a munkaerőpiac, és némi fáziskéséssel, néha divatirányzatokhoz is igazodva a képzés is. De hogyan is változtat ezen pozitív irányba a tandíj? Mert erről az állandó bizonygatás mellett komoly érvet nem hallani. Az általánosan fizetett térítéstől talán kevesebb lesz a fizetős médiaiskola? Ugye ezt nem gondoljuk komolyan?
Végül a legtöbbet hangoztatott érv, az öngondoskodásra nevelés. Elsőre persze jól szól, de valójában kit is akarnánk öngondoskodásra nevelni? Hány diák fizeti maga az egyetemi tanulmányait?
Egy átlagos keresetű családban már egy taníttatása is komoly lemondást jelent, de ha Átlagosékat két nagyjából hasonló korú gyermekkel áldotta meg a sors, már az egzisztenciájukat veszélyezteti mindkettőé. Legalábbis évekre lemondhatnak minden beruházásról vagy komolyabb vásárlásról. És ezek mellett a gyerek iskoláztatásáért güriző (közel 70%-os központi elvonás mellett!) szülőnek még a szemébe vágni, hogy most éppen öngondoskodásra van nevelve, már tényleg az arcátlanság netovábbja.
És ne feledjük, mindez tandíj nélkül is így van, és hogy ezt elérje, Átlag Áronnak nem elég jobbnak lenni az átlagnál, legalább a felső 15%-ba kell kerülnie.
Felmerül, hogy a diákhitel segíthet ezeken a problémákon. Valóban, az elmúlt évtized egyik legértelmesebb felsőoktatási intézkedése volt. Azonban ne feledjük, ez még a tandíj nélkül sem fedezi ma a költségeket. Amelyek bizony simán elérhetik a diplomás minimálbér nettó összegét is. Amiből így aztán igen sokáig kell törleszteni. És bár nevelő hatása lehet, pláne abban az országban, amelyik karácsonyi ajándékot meg nyaralást is hitelre vásárol, azért nem hiszem, hogy arra kellene törekednünk, hogy egy fiatal rögtön eladósodva kezdje az életét. (Épp elég lesz majd a lakáshitel is.)
Függetlenül attól, hogy magunk előtte vagy utána vagyunk-e a felsőoktatásnak, előtte vagy utána van-e gyermekünk, gondolkozzunk ezen. Szerintem megéri az igen-nem kérdésen túl is. Van-e valamilyen víziónk a holnaputánra is?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Szánj időt magadra 2008.02.22. 15:26:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.02.22. 12:31:53
argh. miért adókkal és elvonásokkal nevelünk az öngondoskodásra? miért nem könyvvekkel és előadásokkal, értelmes oktatással? Ja, az pénzbe kerül?
tudja valaki, mit oktatnak manapság általános iskola 7. ill 8. osztályában az ún. "Történelem és Állampolgári Ismeretek" tantárgy keretében? különösen a nevének második része érdekelne mélyebben.
Corry 2008.02.22. 15:42:34
A felsőoktatásról van némi, igaz már halványodó tapasztalatom, ott a finanszírozás több lábon áll. Vannak olyan egyetemek, amelyeket megkeresnek ipari és multi cégek támogatás céljából. Ennek az lehet az oka, hogy olyan szakembereket termel az adott felsőoktatási intézmény, melyre az adott cégnek szüksége van.
A magyar felsőoktatás szerkezete persze teljesen más. Az előbb említett intézményekbe viszonylag nehéz bekerülni, azonban számos placebó jellegű intézmény is működik, igaz itt a képzés költségét a diák állja, igaz ami igaz felvételi sincs. Ezenfelül van egy harmadik fajta intézmény, ahova felvételi van, viszont a végzős hallgatók iránt a kereslet finoman szólva mérsékelt. Ezért van nálunk nagyon sok igen képzett titkárnő.
Megpróbáltam a felsőoktatási intézmények helyzetét nemcsak az intézmény-hallgató, hanem az intézmény-gazdasági környezet vonatkozásában is megvilágítani, mert az se lenne egy nagy baj, ha a képzés struktúrája egy kicsit, pontosabban jelentősen átalakulna.
Én úgy saccolom, hogy egy kiterjedt kapcsolatokkal rendelkező intézménynél összemérhető illetve meghaladja a tandíjból befolyt összeget az egyéb úton beszedett pénz.
Arról nem is beszélve, hogy ha az intézmény képes rá, akkor indíthat idegen nyelvű térítéses képzést is, ahol szintén van tandíj, ami tízszerese kábé a magyar tandíjnak, emlékeim szerint.
vattafák 2008.02.23. 11:55:01
öngondoskodásről mesélni huszas éveit gyűrő fiatalok esetében? itt apuci fizet, hé! van nem fizet...
nem. nem. nem.
bugris 2008.02.25. 13:00:29
Én is csak kapkodtam a fejemet, amikor a fidelitasos oldal rám hivatkozott, de korrekt forrásmegjelöléssel tették, szóval ezt bárki más is megteheti.
Amúgy is inkább csak a balos libsi jelzőket kaptam az elmúlt hetekben, belefér most egy kis fideszbérencezés is. ;)
Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2008.02.28. 14:30:19
nah, hozzászólok, ha már az új helyre költözés óta csak olvasgatok itt :)
a diákhitel max összege 150k huf félévente, ehhez vegyünk egy optimális, derülátó esetet átlagos kollégiumárral, ösztöndíjjal, ilyesmi
bevétel havonta:
30k a diákhitel
15k az ösztöndíj (mondjuk) és az egyéb juttatás, pl tankönyvtámogatás (nálunk ez 2500 huf)
kiadás havonta:
kollégium: 10k (van ennél olcsóbb meg drágább is)
utazás: (hasraütés-szerűen mondjuk 100 km, az nagyjából egy ezredes busszal meg vonattal is) heti hazautazással számolva az ugye 8k
ez a teljesen fix kiadás, ami akkor is megvan, ha a pici gyermek az egyik utazótáskájában csak az egy heti élelmet viszi magával
45-18=27
tehát marad 27ezer forint egy hónapra, ez majdnem 7000 egy hétre
na már most, ha nem visz otthoni kaját, akkor az egy hétre nagyjából 5k huf (jó, lányoknál lehet kevesebb, de nem sok hímet ismerek a környezetemben, aki ennél kevesebből kihoz egy hetet, hacsak nem vizen meg párizsis-zsemlén él) marad 2k
ebből kell kifizetni az esetleges adminisztrációs költségeket, mosogatószert, nyelvtanfolyamot, kutyaf@szát
magyarul nem marad semmi
nekem személy szerint a költségtérítésemet ebből a semmiből kell kifizetnem, meg a kollégium is alapból drágább :)
szóval a tandíj bevezetése után asszem halasztok egy évet, és megyek kolumbiába egy kis kokacserje-betakarításra, logisztikai munkakörbe :D
az a baj, hogy a tandíj arra lesz jó, hogy még kevesebben menjenek fősuliba, így még kevesebb pénzt kap az intézmény, még nagyobb sz@rban lesz
bugris 2008.02.28. 19:10:56
Kell is az a kis tandíj az egyetemistának, mert amúgy már tiszta riviéra lenne az élet.