HTML

Törzskocsma

„Még a blogolvasással is nagyon hamar leálltam. ...Szomorú látni, hogy mi jön ki az emberekből, amikor nincs kontroll, amikor nincs rajtuk azonosító szám. Az a fajta indulat, feszültség, indulatosság, felületesség, butaság… Nem járok kocsmába tájékozódni.” (Sólyom László)

Friss topikok

2008.03.19. 14:00 IS

Ez nem vicc

Már majdnem azt adtam címnek, hogy Beszéljük meg ... elég égő lett volna.

Szóval az előző posztomban nem akartam belemenni egy vicc-magyarázatba, mert annál cikibb talán nincs is, emiatt viszont adós maradtam azzal, hogy akkor minek is írtam be. Most akkor átesem a ló túloldalára, mert a kérdés nyilván összetett, de akkor most jól csokorba gyűjtöm az érveimet. Előre bocsátom, hogy nekem sincs igazam, csak véleményem.

A modern demokrácia nem a többség munkásökle (az ugyanis a proletárdiktatúra), hanem a többség akarata, amely akarat az én fejemben szellemi eredmény kell, hogy legyen, és nem indulati. Az emberek mindennapjaikat nem azzal töltik, hogy kibogarásszák az állam működésének mozgatórugóit, felismerjék az összefüggéseket. Amikor megkérdezik őket, akkor szellemi hátrányból indulnak, nem a szellemi képességeik, hanem a kevesebb ezzel eltöltött idő okán.

Így tehát az emberek megkérdezése kockázatos dolog, ha nem vagyunk benne biztosak, hogy legalább a szükséges mértékben értik, hogy miről szavaznak. Pláne kockázatos, ha direkte torzítjuk is az információt, direkte mást mondunk nekik, hogy miről fognak szavazni, mint amiről ténylegesen szavaztatjuk őket. Még plánébb, hogyha direkte nem is a szellemi, hanem az indulati, munkásököl akaratra hajtunk. A munkásököl ugyanis olyan, mint a Fradi B közép, nem jön meg neki az esze. ha már egyszer elszabadítottad, akkor az már önálló életre kel, például TV-t ostromol. A világtörténelemben volt egypár elszabadítása a munkásökölnek, egyikre sem büszkék a történelemkönyvek. A nyilvánvaló, de sokak szerint már lejárt lemez fasizmus helyett mondjuk példának az Abu Greib-i elszabadított amerikai katonákat.

Namármost a mostani népszavazáskor elszabadították a munkásöklöt, azt a +10% részvételt és +15% igent, amit senki sem várt. Erre indoklásként először példát mondok: egy falusi takarítónő most hétfőn munkába állt egy ismerősömnél, és beszélgettek a dologról, aholis a takarítónő azért dohogott, hogy neki azt mondták, hogy mind a három kérdésre egyformán kell szavazni. Pedig ő, és szerinte a falvak megszavazták volna az egyetemi tandíjat. Azaz, nemcsak, hogy nem értette meg a kérdéseket, de félre is informálták. A Gyurcsány-antipátia is indulatkeltés, nem abban az értelemben, hogy nem lehet Gyurcsányt utálni, hanem abban az értelemben, hogy félreinformálás emberenek azt mondani: "mindegy mi van a lapon, te a Gyurcsány ellen fogsz szavazni". Másodszor a részvételi adatokat is meg kell nézni: a legeldugottabb falvakban, ahol az emberek a legtávolabb vannak minden információtól, ott volt a legnagyobb részvétel és az igenek aránya. A részvétel pontosan fordítottja a szokásosnak, ahol a városiak mennek többen szavazni, és a falusiak kevesebben.

Természetesen a szavazók jó része megfelelően volt informálva, legalábbis technikailag, és semmilyen értelemben nem megkérdőjelezhető, hogy az emberek nem akartak fizetni, vagy hogy nem tetszik neki GYF. Praktikusan azonban nem tudjuk meg, hogy a kettő közül melyik motiválta az embereket, márpedig ez kulcskérdés. Ha ugyanis tényleg fizetni nem akartak, de Gyurcsánnyal nincs akkora bajuk, akkor arról kell, hogy folyjon a szó, hogy az emberek kapjanak/keressenek maguknak egy alternatívát, ahogy hajlandóak finanszírozni az egészségügyet. Ha Gyurcsánnyal van bajuk, de a fizetéssel nem vagy nem nagyon, akkor viszont jól odaszartak a saját küszöbükre, miközben a szomszéddal volt bajuk, hiszen a fizetést megszüntettük, Gyurcsány meg a helyén maradt. Ha mindkettővel bajuk volt, akkor látszólag jól jártak, de erre még visszatérek, most azt állítom, hogy nem ez volt a döntő többség, hanem az előző kettő.

Merthogy én nem vagyok statiszitkus, csak a blog, meg a saját tapasztalataim alapján tudom mondani, hogy a városi, értelmiségi réteg inkább Gyurcsány ellen, a falusi, szegényebb réteg inkább a fizetés ellen voksolt. És ez a két ellentétes érdek, megspékelve a munkásököllel, bizony blokkoló lehet a továbbiakban, róka fogta csuka lesz. Az ész, refuse/resist tandíjas javaslata, VIII. nagyapó ismerőseinek a felelősen gondolkodó polgárokra épülő Magyaroszágról szóló elképzelései, bugris elképzelése arról, hogy a FIDESZ konstruktív javaslattal áll elő a hogyan továbbról mind blokkolva vannak, mert a népszavazás túl jól sikerült. A FIDESZ most már le van kötve ahhoz politikailag, a tényleges kérdésektől függetlenül, a megmozgatott választói akarat által, hogy az állam osztogasson, hogy az embereknek soha semmiért ne kelljen fizetni, a munkásököl pedig kéri az indulati táplálást a továbbiakban, különben kenyéradó gazdája ellen fordul. Ha a FIDESZ 2010-ben kormányra kerül (még mindig csak 55% esélyt adok ennek), akkor nem lesz tandíj 2014-ig, pazarló lesz az egészségügy 2014-ig (ezt is tudom indokolni, és már le is írtam, nem ismétlem magam), és a felelős állampolgárok helyett kihelyezett pénzosztó kormányülések lesznek. Pangás lesz, a legszebb kádári értelemben.

Ígértem, hogy a mindkét résszel elégedetlenekről is írok. A mindkét résszel elégedetlenek szerintem mindennel elégedetlenek, amin azt értem, hogy mindig is mindennel elégedetlenek voltak, és mindig is mindennel elégedetlenek lesznek. Nem lesz soha egyetlen dolog sem, amihez a támogatásukat adják. És amenniyre én tudom, pont ezek az emberek nem járnak el választani, mert még a választás lehetőségével is elégedetlenek. Ezek az emberek nincsenek ott az igenek között, ezek az emberek a távolmaradók között vannak. Mindez persze csak statisztikailag dominánsan, ami maximum 80%-a a tárgyalt csoportnak, tehát biztos van, aki ebből a csoportból is elment, de nem ez volt a döntő többség, mert az a két másik csoportból került ki.

Szóval az a bajom, hogy nem a vizitdíjat töröltük el, nem a tandíjat töröltük el. Azt töröltük el, hogy az ország a következő hat évben előre mehessen. És ahogy Orbán Viktor egészségi állapotát elnézem, ha 2014-ben megint veszít, de természetesen FIDESZ vezető marad, akkor 2016-ban is beblokkolja a dolgokat. Ez a Magyarország nem fog előre menni, mert ellenzékben belavírozza magát egy olyan helyre, ahonnan nincs kiút, kormányon is meg van kötve a keze. 1995-ig volt tandíj a FIDESZ elképzelésében, de jól jött a Bokros-csomag ellen tüntettetni. 1998-ig volt több-biztosítós(!) eü. rendszer a FIDESZ elképzeléseiben, de inkább a népszerűség kellett, mint az ésszerűség. Most az egyébként ezen a blogon is sokak által támogatott co-paymentet sikerült partvonalra tennie. Lassanként elfogy az előttünk járó országok által már kitalált, bevezetett dolgok lehetősége, aztán akkor jöhet a magyar csoda, valami olyat csinálni, amit még senki sem próbált. És magyar emberek újabb generációi nőnek fel úgy, hogy nem láttak országépítést, amely változásokon keresztül zajlott volna.

A változás ugyanis olyan természetű, hogy először rosszabb eredményt produkál, mert még senki nem tudja, hogy mit kell csinálnia, még nem gyakorolta be, még nincs rutinja. Ha szét akarsz zilálni egy működést, akkor csak annyit kell csinálnod, hogy elindítasz egy változást, az átmeneti rossz periódus közepén elkiáltod magad, hogy "rossz, ezt változtassuk meg!", az újabb változás átmenetileg ismét rosszabb, de most már az előző rosszabb szinthez képest, az újabb, még rosszabb átmeneti periódus közepén kiáltsd el magad "még rosszabb, változást!", és így tovább, amíg csak teljesen tönkre nem tetted. A változás ezért mindig vesztésből indul, és kifejezett, határozott támogatás kell ahhhoz, hogy magától is ne szabotálódjon el (függetlenül a tartalmának az elemzésétől, formailag ez történt a Szetey-féle értékelési rendszerrel).

Sajnos Magyarországon az elműlt 20 év története semmi másból nem állt, minthogy bármilyen változás megtalálta a maga blokkoló ellenzékét, ami megakadályozta az előre jutást. Mi a rezisztancia országa vagyunk, de a rezisztencia csak újabb, ellentétes rezisztanciát szült. Az erők egymásnak feszülnek, a téteket emelik, a fékeket pakolják. Nincs győztes, mert a magyar rezisztencia nem arról szól, hogy kibekkelem, hanem arról, hogy "jól beolvasok neki; kiskanállal letolom a torkán; pellengérre állítom; ellehetetlenítem; megszégyenítem, politikai hullává teszem", ami csak sértettséget okoz. Ha másból nem, abból, hogy az MSZP 10 százalékról felállt 1994-ben, abból meg kellene értenünk, hogy az, akit ma eltaposunk, az holnap még jöhet szembe. Senkit nem kell személyében sértegetni, megalázni, mert a ma győztese a holnap vesztese, és valahol útközben elveszik a párbeszéd lehetősége. Nem tudom nem leírni, hogy a mostansági parlamenti kivonulást ebből a szempontból IS milyen szimbolikusnak és károsnak tartom.

Normális demokráciákban ez a fajta folyamatos ellenállás ritkán vezet eredményre, mert a választók a kabátlopási ügyekben mindkét felet büntetik (lásd Németország, ahol a kicsik törtek előre). Nálunk viszont a népszavazás megmutatta, hogy ennek a végletes illegitimációs sarokbaszorítósdinak micsoda támogatói bázisa van. Miért? Szerintem két dolog miatt: az egyik ismét egy példa, egy teljesen átlagos helyzetben egy teljesen átlagos fiatal lány mondta: "Hát jó dolgokról olyan unalmas baszélgetni; az az érdekes, amikor azt soroljuk, hogy kivel mi bajunk, milyen rossz dolgok vannak az életben stb." Ez az a magyar mentalitás, amit a nemzetközi statisztikában csak úgy neveznek, hogy a magyar a legpesszimistább nép. Nekünk a dolgok rossznak látása magunktól megy, mindenféle támogatás nélkül is. A másik, hogy sikerült 1989-ban egy olyan közjogi berendezkedést kialakítani, ami az abszolút bizalmatlanságra épül. A kétharmados törvények rendszere, az önkormányzatiság anarchikus rendszere, a túlgyengített köztársasági elnök mind-mind az egymásra mutogatásnak adnak remek keretet. Lelki szemeimmel elképzelem, ahogy az ellenzéki kerekasztal jogászai nem azon törik a fejüket, hogy hogyan fog működni Magyarország, hanem azt nézik, hogy kinek a hatalmát hogyan korlátozzák, nehogy diktatúra legyen. Hát sikerült a senkinek se elég hatalmat rendszert megalkotni. Tulajdonképpen ebben a berendezkedésben bármit megpróbálni megváltoztatni, ahhoz az összes többi országnál háromszor nagyobbat kell ugrani, mert itt egy kétharmados törvény, ott egy alkotmánybíróság, amott egy népszavazás, imitt egy Kossuth-téri tüntetés. Tényleg hülye, aki egyáltalán megpróbálja, ennyi tölténnyel egyszer biztosan leszedi az ellenzék: ha a kétharmados törvénnyel nem, akkor majd az alkotmánybírósággal, ha úgy sem, akkor a tüntetőkkel, ha úgy sem, akkor a népszavazással. Most éppen mind a négyet be kellett vetni, kicsit sok lőszer ment (egyébként biztos vagyok benne, hogy van még további töltény is, csak én nem vagyok jogász, szemben a FIDESZ kemény magjával). És hát vannak a hülyék, akik változtatni akarnak, és vannak az okosok, akik meg csak vadásznak, ráépítve a pesszimista magyar alapállásra.

Szeretünk búslakodva nézni Szlovákiára, és Csehországra, hogy mennyire elmentek tőlünk. Ne nézzünk mást, csak azt, hogy Csehországban idén vezették be ugyanazt a vizitdíjat, mint amit mi most eltöröltünk. A lakosság kétharmada elégdetlen (nem vagyunk mi annyira különlegesek). Ugyanaz a változásellenesség van, mint nálunk volt. De mi történik ott? Meg lehet-e fékezni a változást, Olyan-e a rendszer, hogy el lehessen gáncsolni a változást a választásokon kívül? Nem, a cseh rendszerben a kormánynak valódi felhatalmazása van, és ott felelősen léphetnek. És ennek az eredménye az, ahol tartanak. Vaclav Klaus hülye; Szlovákiában Meciar volt sokáig az ellenzéke Dzurindanak, meg kedves Jan Slotank van ott, aztán a reformokat mégis meg lehetett csinálni. Csak mi jutottunk odáig, hogy még büszkék is vagyunk rá, hogy mi ellenállunk, rezisztálunk, elgáncsolunk.

Ismerek egy gondolatmenetet, amely azon alapszik, hogy itt csak az a baj, hogy rossz embereknek a kezében van a hatalom, ha őket sikerül elkergetni, akkor egycsapásra itt lesz a Kánaán. Hát az a helyzet, hogy ugyanezt mondtuk a törökre, aztán a Habsburgra, aztán az oroszokra, aztán Antall Józsefre, aztán Horn Gyulára, aztán Bokros Lajosra, aztán Orbán Viktorra, aztán Medgyessy Péterre, aztán most Gyurcsányra, és ha jövőre az MSZP lecseréli Gyurcsányt, arra az emberre is ezt fogjuk mondani. Lehet, hogy egy konkrét embernek megvan, hogy a fentiek közül kivel elégedett, de Mo mint a választópolgárok összessége, mint néphangulat bizony ílyen. És ez nem viszi előre az országot, ez ugyanaz a fenti rezisztencia, ami minden változást (meg)akadályoz.

Esetleg, egyszer, véletlenül, foglalkozhatnánk az ország előrevitelével is, egymás visszahúzása helyett.

UI: A népszavazást követő héten pár érdekes dolog történt:

- A Political Capital és a Századvég együtt tettek javaslatot arra, hogy tegyék vissza a népszavazási eredményességi korlátot 50%-ra. Ha más nem, ez az együtt mindenkit elgondolkodtathat arról, hogy akkor mi is zajlott vasárnap.
- Az alkotmánybíróság elkaszált egy OVB által elfogadott népszavazási kérdést a több-biztosítós egészségügy ellen, jelezve, hogy a népszavazás cssk "különleges helyzetben" alkalmazandó, nem pedig általános protest-eszköz.

61 komment

Címkék: népszavazás


A bejegyzés trackback címe:

https://torzskocsma.blog.hu/api/trackback/id/tr86377031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.03.19. 14:47:01

hirtelen ennyi:
a "no vizitdíj -> nemzethalál" összefüggést premisszának veszed.
Ezt még nem láttam sehol bizonyítva.
Továbbá érdemes lenne megvizsgálni azt a kérédést is, hogy MIÉRT lettünk a rezisztancia országa...

IS 2008.03.19. 15:25:11

nem szándékos, és nem: a "no vizitdíj" két dolgot jelent: egyrészt "no vizitdíj literally", és az természetesen nem nemzethalál; és ha csak ennyi lett volna a népszavazás, akkor nem is lenne semmi baj.

a "no vizitdíj figurative" viszont _mint_példa_ mutatja azt, amiről a poszt szól. mivel a török óta még mindig nem halt ki a nemzet (pedig már a XIX. században is sokat borongtak rajta), és mivel volt mégis Bokros Lajos, meg Horn Gyula aki engede Bokros Lajost, ezért nem félek "nemzethaláltól", csak attól, ami van, hogy nem bírjuk a lépést tartani még a szlovákokkal sem.

hogy MIÉRT lettünk a rezisztencia országa? minden évre van valami indok; a legősibb amit tudok, az a "rossz szomszédság török átok". lehet, hogy előtte tényleg egyek voltunk, bár a Koppány-István szembenállás nekem nem erre mutat. a hét vezér megegyezése egészen pozitív viszont (csak azt meg nem tudjuk, hogy pontosan hogy is volt). mindenesetre ez a dolog NEM 1989 után alakult ki (lásd még Deák Ferenc, Antall József vonatkozó mondásait)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.19. 16:36:25

Political Capital — Századvég kombó az valóban durva ...

Benő 2008.03.19. 18:26:29

Nagyon jól tud mindenki idézni 95-ből, meg 98-ból a Fidesztől, de kár, hogy az emlékezet csak erre az időszakra terjed ki, 2002 óta a balliberális értelmiség amnéziában szenved, és képtelen például a vizitdíjra és a tandíjra vonatkozó ígéreteket számonkérni a mai koalíción.

"Nem lesz tandíj!
Nem lesz gázáremelés!
Nem lesz fizetős egészségügy!"

Ezzel 2002-ben választást lehetett nyerni. 2006-ban dettó. Talán tartaniuk kellene magukat ezekhez a vállalásokhoz.

A változások rákfenéje a hitelesség.
A választópolgár örömmel beleegyezne abba, hogy legyen vizitdíj, hogyha erről informálták volna 2006 áprilisában és nem tagadták volna, és mellesleg nem "hazugozták" volna le az ellenoldalt.
Ha valaki változásról, reformokról szónokol a választási kampányban, annak a kezéből a következő 4 évben inkább el fogják fogadni ezeket az újításokat, mint azéból, aki "dübörgést", "lendület"-et vizionált a választások előtt, és arra kért felhatalmazást, hogy az eddigi programját tudja folytatni.

Lehet ostorozni a Fideszt, szvsz meg is érdemlik, de legyünk már annyira őszinték, hogy amikor tükörbe nézünk, bevalljuk magunknak, hogy ez a "mi felelősségünk volt".


Kedves IS!
Nevetséges dolog innentől mindent a népszavazásra kenni. Szerintem arra lenne most szükség, hogy a kormány (1) benyújtsa lemondását, és megmondja, hogy nem tudjuk keresztül vinni azt a programot, amivel megbíztatok ODER (2) legalább ne bosszút állni akarjon az embereken, hanem beszéljen világosan.

"A költségvetésnek nem áll mondjában, a kormánynak pedig nem áll szándékában"
Ezt mondta GyF március 9-én este...

Szvsz olyan, mintha a mentős azt mondaná:
"Az elfoglaltásomnak köszönhetően nem áll módomban kimenni egy infaktusos beteghez, meg mellesleg nem is áll szándékomban"
Ez az ember szerinted meddig lenne mentős?


Továbbá: volt ez a cseh vizitdíj példa.
Javíts ki, ha rosszul mondom: Csehországban egykulcsos SZJA van: 15%-os kulccsal. Azt hiszem, hogy ezt nem kell magyarázni. Mellesleg 7-8%-os GDP-növekedés van mindenhol a régióban. Magyarországon 1,2%. Ollé...


Szerinted megérdemelne a kormány 2010-ben egy újabb 4 éves mandátumot?

IS 2008.03.19. 18:34:49

Benő: minden, amit elmondtál, az mind nem cáfolja meg a posztot. kiegészíti, és senki sem vitatkozik erről veled. de holnapután, amikor nem lesz Gyurcsány, akkor bizony magunkra maradunk, és akkor már csak az marad: "hogy is volt az, amikor magunk alatt vágtuk a fát?"

Csehországban 1997-2000 között 1-2% növekedés volt, nem 1 hanem 4 évig. Ezzel, hogy csak 1 évet kipécézel, nem sokra jjutsz, úgy értem, nem elég erős érv. pont azért van náluk most ennyi növekedés, mert ők már a 90-es években megreformálták az egészségügyet, kb. akkor, amikor meg éppen Bokrost küldtük el.

arról már csak nem én tehetek, hogy a Fidesz 20 éves történetében mindig a reformok elleni oldalon kötött ki?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.19. 21:42:17

na, ezt elég jól sikerült összefoglalni.

a problémát én is abban látom, hogy a fidesz, bár inkább orbán kilőtte a reformok közül majd az összes lehetőséget. szóval vagy életében először hazudni kényszerül (ó, egek) vagy ismét egy 4 éves nemzeti színű semmittevés következik.

csak most nincs előtte bokros, meg épp nemzetközi rec felé kullog a világgazdaság. szopóág lesz, szopóág.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.19. 22:42:37

IS, nem vagy igazán elfogulatlan. Ami nem baj, de el is vakítottad magad.

A vizitdíj és kórházi napidíj nem azért volt baj, mert szószegő lett vele a kormány (bár azért is), hanem főleg azért, mert véresen erkölcstelen ezt éppen egy albán bér-svéd elvonás párosítású országra bevezetni. Nálam valaki betett egy táblázatot: rettenetesen magas, majd 50 % az elvonás. Ehhez még co-paymentet kérni totálisan erkölcstelen, a szószegés csak hab a tortán.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.19. 22:59:21

molnargoreny

istenem, albán bérrendszer. ez aztán az érv.

az elvonás nagy, ez tény, azért, mert 2,5m ember tart el 10m-t.
tehát pont azért fizetsz sokat, mert azokét is fizeted, akik semmit sem tesznek be, csak kivesznek a közösből.

a co-payment lényege, hogy az fizet, aki igénybe veszi a szolgáltatást, és ez a halmaz nem egyezik meg a befizetők halmazával.

tehát ha az fizet, aki használja, akkor kisebb lehet az általános elvonás.

ez volna az erkölcsös megoldás, hamár erkölcs.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.20. 00:49:10

mcs: megbocsáss, de mintha éppen a kormány dolga lenne, hogy ne az emberek negyede fizessen adót - vagy nem? A dolgát nem végzi el, helyette szívatja - megint azt a 2,5 milliót, aki fizet. Merthogy azok nem tudják majd nullás jövedelemigazolással visszaigényelni a vizitdíjakat. Nem veszed észre, hogy így is az fizet, aki mindig fizet?

Továbbá: tavaly bevezették, az elvonás meg nem csökkent. Idén se. Vagy megint csak a gyurcsányi (szokásos) hazugságok egyikét ismételted el?

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 06:57:53

"a kormány dolga lenne, hogy ne az emberek negyede fizessen adót - vagy nem"

És ekkor a doktor úr kis híján elgondolkodott, valójában mitől lett pozitív a tébé mérlege, de aztán nem jött neki össze, mert amilyen okos, folyton csak az ment a kis agyában, hogy viziddíjatne, illegitimalkotmány, napidíjatne, illegitimalkotmány, ávósok, illegitimalkotmány, illegitimalkotmány, illegitimalkotmány.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.20. 09:00:44

Mavo, a tb mérlege attól lett pozitív, hogy a kiadásokat radikálisan lenyírták. Beindulhatna a kis agyadban, hogy várólista várólista teljesítményvolumen-korlát (bár ez hosszú, bonyolult szó, nem várom el tőled...), várólista, kórházbezárás, várólista, elmaradt műtétek, teljesítményvolumen-korlát, tébétöbblet, elmaradt műtétek, várólista, várólista.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.20. 09:48:44

én inkább azt mondanám, hogy "szolgáltatásból kizárással fenyegetés a nem fizetőknek" de bele lehet keverni tetszőleges mennyiségű illegitimet is.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.20. 09:58:09

mondjuk nem tudom, hogy ezt a fajta ellenőrzést-figyelmeztetést-kizárást miért nem lépte meg az utolsó 4 kormány közül egyik sem. érthetetlen.

én simán bevezetném, hogy ha nem fizet valaki járulékot, akkor megy neki a levél, hogy barátocskám, csak sürgősségi ellátást kapsz, ha nem fizetsz.

vagy pl. minden év elején kapna levelet a nyugdíjpénztárától, hogy ilyen összegű befizetést figyelembe véve, a nyugdíjkorhatár elérésekor 1234 forintra számíthat.

vagy pl. adótartozás esetén levél a választási irodának, meg az ipsének, hogy amíg nem adózik, ne számítson a szavazati jogára.

és kurvakemény ellenőrzést mindezekre. tipikusan olyan tételek, amik ellen nem hőzöngne a nép.

Corry 2008.03.20. 11:04:06

Valószínű, nemsokára napvilágot lát egy olyan népszavazási kezdeményezés, hogy "Egyetért ön azzal, hogy aki önhibáján kívül volt feketén foglalkoztatva, kapjon méltányosságból minimál nyugdíjat?" Majd a jogászok pontosabban megfogalmazzák, de a kérdés és annak szellemisége érthető, remélem.

Az ellenőrzést-figyelmeztetést meg több okból nem csinálta eddig senki:

1. Ahhoz, hogy ilyen ellenőrzést lehessen csinálni köll egy adatbázis, emiben benne van az, hogy ki van jelen az országban és ki nem, továbbá, hogy fizet -e adót meg járulékot vagy senem. Ilyen adatbázis nem nagyon volt/van (a van alatt azt értem, hogy folyamatosan frissül)
Ne feledjük el, hogy a jelenlegi közt. elnök alkotmánybírói tevékenységének a csúcsa a személyi szám eltörlése volt, ami többek között szintén akadályozta az ilyen adatbázisok létrejöttét, az adószámot később találta ki az APEH.

2.A 90-es évek elején még friss volt a rendszerváltás, sokan vesztették el a munkahelyüket és természetes volt a feketemunka, sőt akkortájt ment a kedvencem a "megélhetési bűnözés"

3. utána később már lehetett volna ilyet csinálni, de az "állambácsi majd segít rajtunk" dolog dominált

4. Most, hogy sz..ban vagyunk újra előjött a kérdés.

Nekem a népszavazásban az keserít el a legjobban, hogy most, amikor _tényleg_ rendbe kéne tenni mindent, különben jön a szopóág, pont most alakul ki egy mechanizmus ami minden rendbetételi lépést potenciálisan gátol. (Persze az is igaz, hogy ténylegesen rendbetételi lépéseket kéne tennie a tisztelt kormánynak is)

Pont az lenne az egyetlen jó ebben a mostani helyzetben, ha most nekiállna mindenki rendbetenni a dolgokat és kialakitani a tényleges demokráciát és közteherviselést.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 11:06:23

„Mavo, a tb mérlege attól lett pozitív, hogy a kiadásokat radikálisan lenyírták.”

Nem nyert. De még van lehetőség tippelni.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 11:16:08

mcs,

a másik hozzászólásodra, és egyben Corrynak is.

Az a bizonyos adatbázis már létezik, ha nem is teljes, persze nem is lehet, az adatbázisok ilyenek. A személyi számot meg kurvára nem törölték el, a használatát igyekeztek korlátozni, de attól még köszöni szépen, él és virul. A legfrissebb szabályzás szerint, ha nem fizetsz vagy nem fizetnek utánad, akkor ott helyben nem kell fizetned az ellátásért, de hogy is mondjam, szóval az APEH utánad nyúl.

És ettől már most sokan beszartak.

IS 2008.03.20. 13:08:27

Molnárgörény: teljesen igazad van abban, hogy nem akkor reformerkedni, amikor baj van. dehát a Bokrost is csak akkor engedték oda, Békessi előtte 1 évig hiába tépte a száját, aztán amikor Bokros összeszedte az országot, és lehetett volna reform, akkor sikerült felhergelni ellene az embereket, és 2 évig csak megint jól éltünk, aztán 2001-től elindítottuk az elsődlegesen negatív költségvetési spirált, meg a Széchenyi-terv osztogatást, amire 2002-ben még raígértek 50%-ot, amire 2005-ben még rátettek egy lapáttal, hogy meglegyen a 2006-os választás, mert a magyar közjogi rendszer ezt hagyja, és az embereket nincs aki felvilágosítsa.

ki kellene lépni ebből a spirálból, és
1. hagyni, hogy most két évig még csak szedjék össze azt a szart, amit csináltak, mert most éppen összeszedik
2. 2010-ben viszont olyanra szavazni, aki végre nem jól akar élni, hanem aki kialakítja a modern, felelős állampolgárok, és a világban bevált államháztartási rendszerek országát. és ezt a pártot annyira meg kell támogatni, hogy még a közjogi rendszert is átalakíthassa. én figyelni fogom, hogy melyik pártnak mi a programja, és hogy hihetek-e annak (tapasztalatok alapján), aki azt képviseli. azt is leírom, hogyha csak a jelenlegi választék lesz, de lesz egy új párt, akkor csukott szemmel arra fogok szavazni, mert még az is jobb, mint ami most van. hihetetlenül sajnálom, hogy a Centrumra nem szavaztam, mert még nem láttam ezt így.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 16:13:10

IS,

kétséges pontok ezek ...

IS 2008.03.20. 16:55:25

mavo: ez egy annyira mélyenszántó, sokoldalú, lényegretörő érv, hogy ez előtt feltétlenül meg kell hajtanunk magunkat :-)))). de hadd idézzem a bibliát: ki az, aki a kétséget támasztja? én inkább nem támasztom. persze, ettől meg naiv leszek, de most az az érzésem, hogy túl sok a dörzsölt, "nekem ne mondják meg, úgy is tudom, hogy nem úgy van" vélemény, és valahol az is nehezíti a párbeszédet.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 18:13:12

Most mit ragozzak azon, hogy cseppet sem vagyok meggyőződve sem arról, hogy ez a társaság mit fog tenni a szarral, továbbá arról sem, hogy lesz bárki is, akire a szempontjaid alapján lehet húsztízben savazni.

IS 2008.03.20. 18:25:25

az utóbbi aggodalmadat osztom, az előzőre még Bokros Lajos mondta: "olyan helyzetet kell teremteni, hogy ne az állam legyen a legjobban rászorulva a hitelezők pénzére, ezért kell az államháztartási hiányt csökkenteni, mindenekelőtt". ezt hívom szareltakarításnak, és ha más nem is, ez azért folyik. persze meglátjuk, meddig.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 18:40:19

A jövő évi költségvetésből kiderül majd, szart pucolni, vagy választást nyerni próbálni szeretnek-e jobban Klónék ...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.20. 18:51:06

te el tudod képzelni, hogy a jelenlegi parlamenti pártok közül bármelyik is olyan programmal áll elő, amit hitelesnek és követendőnek tartasz?

mégis melyik? de komolyan, melyikről hinnéd el, hogy addig kitalálja, összeszedi, adatokkal, reális megvalósítási tervekkel megtámogatja, úgy, hogy hihető lesz, hogy az úgy végigvihető? elképzelésem sincs melyikből nézed ki ezt.

van persze esélye egy centrum szerű új valaminek 2010-re, csak kurvakevés.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 19:30:44

Öööööö mi az, hogy!

Na jó, mégse.

is 2008.03.20. 20:11:13

mcs: gondolom tőlem kérdezted. NEM, nem tudom elképzelni, hogy bármelyik párt is hiteles legyen. én ezért ezt a szempontot ki is fogom ejteni a választásnál. ha nem ejteném ki, akkor csak hőzöngeni tudnék, hogy nincs hiteles párt, de pont azt mondom, hogy akárhogy is, de túl kell ezen lépnünk. ez van, nincs hiteles párt, de attól ez még Mo. attól még valakit úgyis megválasztanak, tehát az ország menni fog tovább.

a választásomat ezért kénytelen leszek a programokon kívüli szempontok szerint megtenni.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.20. 21:14:06

És ezzel nem leszel egyedül.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.20. 21:26:06

oké, de akkor mégis milyen szempontokat választasz?

Corry 2008.03.21. 07:48:11

--
oké, de akkor mégis milyen szempontokat választasz?
--

mcs:

mondjuk ismered már az összes rezesbandát (na jó, pártot), annyira, hogy spontán mit fognak zenélni. Az egyszer biztos, hogy nem azt, amit ígértek, túl hosszú lenne a koncert... :-)

is 2008.03.21. 07:53:54

mcs: nagyon röviden: megpróbálom megdönteni a status quot. most, és csak a jelenlegi helyzet miatt szerintem akár a cseh, akár a belga helyzet is jobb, mint ami most van.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.21. 09:20:08

corry,
tudom mit fognak játszani. mindegyik lehetőség riasztó koncertet vetít előre. továbbra sem tudok dönteni.

legyen a másik, csak azért mert ez szar?
de a másik is szar volt (igaz, másként), pont azért zavartam el a picsába, amint lehetett.

is,
ugyanmár, a belgáknak mingyár kormányuk lesz.

meg aztán szerintem elég gyenge érv, a bárki csak ez ne, főleg, ha végignézek a bárkik sorfalán.

btw, bele se merek gondolni mi lett volna itthon, ha kijö egy cseh patthelyzetes szavazási eredmény. brr.

is 2008.03.21. 09:41:40

mcs: nem vonom kétségbe, hogy ismered a belga helyzetet, legfeljebb nem ugyanarra az aspektusára helyezzük a hangsúlyt. ami nekem fontos, hogy van benn elég párt ahhoz, hogy ne lehessen állandó partnerrel menni, hanem váltogatni kelljen a koalíciós partnereket. és ehhez nekem nem nagy ár (csak és kizárólag a mai magyar helyzethez viszonyítva!), hogy ez több mint 200 napig tartott.

én mindenképpen arra fogok játszani, hogy ne legyen kétpártrendszer, mégha csatlósokkal is. legyen mérleg nyelve, legyen valódi koalíció, amiből át lehet állni a másik oldalra. ma az SZDSZ nem tud átállni, se maga, se a FIDESZ miatt. a német FDP simán átállt Schmidt-től Kohlhoz, amikor hülyének tartotta, ma meg egyes tartományi parlamentekben az SPD-vel van együtt, országosan meg nagykoalíció van.

én hiszek abban, hogy a kétpártrendszer megdönthető. ehhez elég egy 5%-os pártocska, aki éppen mérleg nyelve lesz, ÉS nem áll be egyik oldalra se. ha lesz egy mindkét irányban nyitott párt, amelyik alkupozícióban lesz, akkor tudunk kitörni a jelenlegi helyzetből. NEM fog eljönni a Kánaán, csak az ördögi kört fogjuk megtörni. félszemű a vakok királya.

van persze az alternatíva, hogy majd jön egy új nagypárt, 30%-kal, és amilyen a magyar birkahangulat én még ezt sem zárom ki, feltéve, hogy Demján vagy Csányi beszáll a buliba. minden csak pénz kérdés. de annak a pártnak az EU választásokon meg kell csípnie egy helyet, ahhoz pedig idén ősszel el kell indulnia. már nem kell sokat aludni, hogy kiderüljön, elindul-e.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.21. 10:31:11

is,
ebben a formában egyetértek.

várjunk, aztán hátha lesz valami.
mondjuk a mostani szitu elégé kedvező egy új párt bevezetéséhez. akár kettőhöz is.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.21. 11:14:41

Mavo: de bizony hogy a tb-kiadásokat nyírták vissza, nézz csak utána... Szerinted talán nőtt a bezárt vagy visszafogott létszámú-teljesítményű osztályok, kórházak TB-forrása? Mert ha igen, akkor ott most kevesebb munkára többet fizetnek, és tejjel-mézzel folyik a Kánaán...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.21. 11:53:15

Valóban vissznyírták, ugyanakkor megjelent egy rakat új befizető is. Csak költségcsökkentéssel ez nem ment volna, ~300 milliárd sima spórolással nem jön össze sehogy.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.21. 12:16:42

Nem akarlak olyasmivel "cáfolni", amiről, nem szakmabeliként, nem tudhatsz (meg netes adat sincs rá). Tehát ez nem cáfolat - de ha hiszed, ha nem, egy hozzáértő (és hiteles) miniszter, ha szabad kezet kapna, a hagyományos keretek között simán ennél többet is megtakaríthatna (most kezdj el ordítozni, hogy mekkora arcom van: de miniszterként még én is...).

Először is: az egészségügyi beszerzésekben a korrupció már nem kivétel, hanem szabály, sajnos. 10-15 %-ot minden beszerzésből nyugodtan levonhatsz, kivéve a közüzemi költségeket...

Másodszor: a jogszabályok eszetlenek. Ugyanazt a gyógyszert a beteg TB-támogatással kapja, a kórház meg nem - holott biztosítottnak adja be. Ezen változtatva megszűnhetne az a mára már elterjedt gyakorlat, hogy a beteg a kórházban is receptre szedi a gyógyszert (a kórházi patikában kiváltatják vele, mert neki tizedébe kerül...).

Még mindig gyógyszer: az intézmények extrém mennyiségű selejtet produkálnak, két okból: az egyik, hogy a kézi gyógyszerkészletet kezelő nővér nincs megfizetve és rohan, így mindig a legújabb csomag kerül az üvegszekrényben előre - aztán 5-6 év múlva egy nagytakarításkor kidobálják, ami hátul van és lejárt. A másik ok - ebben benne lehet az EU faszsága is - a kötelező ötéves lejárati idő. Tudod-e, hogy a 0,9 %-os NaCl-oldat (a fiziológiás só) lejárata szintén öt év? Benne az üvegampullában! Én ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy a tenger már hány milliárd éve megvan, be sincs ampullázva, szarik bele boldog-boldogtalan és még mindig nem romlott meg...

Aztán a szervezeti takarékoskodás. Aktív belen fekszik még mindig a suvasztástól kezdve a szociálisan odatett csövesig mindenki.

De tényleg nem folytatom, még huszonöt dolgot orolhatnék (a mentőzés arra jó, hogy az egészségügy teljes vertikumát átláthasd, mert mindenhol megfordulsz általa).

Szóval, csak hidd el: egy agilis, személyében becsületes és kellően tájékozott miniszter csodákat tehetne. Sajnos a miniszteri székbe nagyrészt idiótákat meg karrieristákat ültettek eddig. Még Surján vol a legelfogadhatóbb (ki is töltötte a négy évét), de ő is erősen közepes miniszter volt. A többi sokkal rosszabb.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.21. 14:42:52

A racionalizálás sajna nem érdeke itt senkinek ...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.21. 15:49:52

mondjuk, hamár itt tartunk, a közbeszerzési törvény is úgy faszság, ahogy van, kb. a full állami beszerzések 20-25%át meg lehetne spórolni csak jogi racionálással. értelmes szabályozással meg ez felmehet 30-40%-ra is

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.21. 17:01:30

Nekem érdekes tapasztalatom volt a közbeszerzéssel. Én írtam a helyi rendeletet erről; aztán rámlőcsölték az egyik munkacsoport vezetését is, mert a kiszemelt elnök visszalépett, mondván, hogy a rendelet túl merev és alkalmazhatatlan (értsd: nem lehet lopni). Aztán megpályáztattam azt a szép nagy gyűjtőcsatornát, amely a költségvetésében szereplő 700 (hétszáz) millió helyett végül 200 (kettőszáz) millióért épült meg. Viszont én ma is szegény vagyok, mint a templom egere (churchmouse). Aztán megkaptam hozzá az útépítéseket, és vagy egy-másfél kilométerrel több út épült meg, mint eredetileg tervezve volt.

Pár kérdés: 1/ Ugyanezen projekt első üteménél (mert ez a második volt) vajh mennyit lophattak, hiszen a tervezett költségvetést nagyjából abból kalkulálták ki?

2/ Országos szinten ilyenekből mennyi pénz csusszan el mindenfelé?

3/ Ha valaki nem akar lopni, az deviáns (hogy én hülye vagyok-e, azt nem kérdezem, mert tudom, hogy igen)?

Mavo: az a baj, hogy abban az értelemben igazad van, hogy "nem érdeke senkinek". Viszont ez magában foglalja ám azt is, hogy ha nem racionalizálással, hanem más úton (ilyen-olyan privatizáció, c-payment, stb.) változtatod meg a rendszert, ugyanúgy szar lesz, mert nem az objektív szükségszerűségek, hanem a befolyásosok érdekei szerint teszik meg ezt is.

AMÍG A KORRUPCIÓ VISSZASZORÍTÁSÁRA NEM TESZNEK NAGYON RADIKÁLIS (ESETLEG BRUTÁLIS) LÉPÉSEKET, ADDIG MINDEN FÉLRE FOG SIKERÜLNI!!! Addig minden csakis arra mozog, hogy mennyit lophat, aki a döntést meghozza. Akkor meg fene megette az egészet, mindegy, mi a módszer...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.21. 17:44:03

A rendszer jelenleg önfenntartó.

A co-payment nem a rendszer megreformálására jó, hanem a rendszert használókéra lenne esetleg, ugorgyunk.

Visszatérve: ha bármelyik kúrmány a vízfejből kibaszná a teljesen feleslegesen ott makkozó (tíz)ezreket, ugye nem kell magyaráznom, hogy mit kezdene el visítozni aktuális ellenzéke.

Speciel a Fidi kevés valóban jó húzása közül az egyik a tébéönkormányzatok kinyírása volt (hogy a szakszervezeteknél milyen durva tülekedés volt létrehozásukkor a bekerülésre, az nem kicsit volt durva), és abszolút jellemző, hogy ugyanaz a Cser Ágnes verte a nyálát az miatt, mint aki most a túloldalon csinálja a műbalhét.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.21. 18:53:16

Cser Ágnes röhejességén egyetértünk.

is 2008.03.21. 19:02:24

Molnárgörény: na elszaladtam megnézni a TB számokat (www.allamkincstar.gov.hu/file/koltsegvetesosszefoglalo/tbalapokmerlege/TB_merleg_0801.xls ). az idei bevételi főösszeg 4310 milliárd forint. ebből első látásra 300 milliárdot megtakarítani nem nagy ügy. de:

- nyugdíjra megy ebből 2840 milliárd, tehát már csak 1470 milliárd marad, amiből megtakaríthatsz. na itt már több mint 20%-nál tartunk
- innen a GYED, a gyermekágyi segély, a táppénz

na most a legelső .xls táblázatból ezek után a teljes gyógyító megelőző munkára 1170 milliárd jut.

- ebből fizetnek olyan tételeket mint az országos mentőszolgálat is, ahol pl, benzint vesznek az autókba, ebből fizetik az áram, a víz, a gáz díját, a fűtés díját, amin elég nehéz 10-15%os mutyizást végrehajtani, az annyi, amennyi, és sok milliárd
- mint most már tudjuk, a TB fedezi a háziorvosok kártyapénzét, azaz fizetését. ezen sem lehet nagyon mutyizni, és ez 6 ezer háziorvossal (www.hrportal.hu/index.phtml?page=article&id=29944), és havi csak 600 ezer forinttal számolva (index.hu/politika/belfold/tevzt349/) még egy 42 milliárd elesik.
- a fentiek alapján erősen gyanítható, hogy a kórházi dolgozók, meg a mentőszolgálatosok bérét is ebből fizetik, ami megint csak több tízmilliárd.

szóval bőven 1000 milliárd alatt vagyunk, és Te erről állítod, hogy eből 300 milliárdnál többet meg lehet takarítani. kérlek ne nagyon haragudj, de ezzel a nagyotmondással csak megerősíted azt a véleményem, hogy 18 éve az egészségügy átalakításának legnagyobb kerékkötője maga a szakma.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.24. 17:25:29

IS: a régi jó sztálinisták és a mai jó csurkisták a jelek szerint egyetértenek abban, hogy a szakértelem bolsevista trükk. Te melyik vagy?

Ha 1000 milliárd van csak a beszerzésekre, ahogy írod: igen, abból kényelmesen meg lehetne takarítani az egyharmadát. Tekintettel arra, hogy a 10-15 %-os korrupciós jutalékot a beszállító természetesen beépíti az árba; továbbá, mivel magasabb jutalék fejében magasabb árú (és sokszor kevésbé használható) holmit is megvesznek.

Ha ilyen jól kiszámoltad: hozzávetőleg 150 milliárd megtakarítás származna tehát a korrupció kipurcantása esetén (minimum!!!). További hasonló nagyságrendű pénz simán megtakarítható a szakmailag megfelelő racionalizálásból (pl: jogot adni körorvosoknak arra, hogy közvetlenül krónikus osztályra utaljanak, stb.), illetve az egészségügy megszabadítása a nem egészségügyi feladatoktól (pl. a hajléktalanok egészségügyinek álcázott, voltaképpen szociális ellátása).

Az a baj a magadfajtával, hogy bármilyen belső ismeret nélkül, két perc guglizás "szakértelmével" frappáns hülyeségek kinyilatkoztatására bármikor képes.

A kártyapénz pedig nem fizetés. Az a praxis működtetésének forrása. Vagyis: fizetés, adó, járulék, gázszámla, telefonköltség, kézigyógyszer-bezserzés, takarítás, stb. Ha nem tudnád: évekig vezettem egy elég viharos időszakban, a kilencvenes évek elején a saját kerületem egészségügyi alapellátását. Érdekes módon simán egyensúlyban volt a költségvetésünk. Lehet, hogy azért, mert minden számlát csakis az én ellenjegyzésemmel lehetett kifizetni, és nem írtam alá marhaságokat?

Nagyon jó érzés ám, amikor olyanok oktatnak ki ekkora lendülettel, akiknek halvány gőzük sincs arról, mit beszélnek, és semmilyen tapasztalatuk belülről. A guglitól és a fiatalos önbizalomtól nem leszel ám hozzáértőbb... Tudod mit? Csináljon neked egészségügyet a Horváth Mengelica - aztán gyógyítsanak téged ott...

is 2008.03.24. 18:12:34

Molnárgörény: sajnos fingod sincs, hogy én mennyire vagyok belső ember, én mit tudok az egészségügyről, mivel pedig az én jellemzésemre fordítottad energiáid 80%-át az érvelés helyett, ezért én itt zárom is soraim. erre a szintre én nem megyek le.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.25. 01:24:20

Hogy mennyit tudsz, azt bemutattad azzal például, hogy a kártyapénzt a körorvosok fizetésével azonosítottad.

Arról már eleve nem is ejtettél szót, hogy voltaképpen MIÉRT ÉPP AZ EGÉSZSÉGÜGYBŐL kéne kivonni 300 vagy akárhány milliárdot, miközben egészségi állapotunk Európa legrosszabbjai között van, és a költségvetéshez képest a ráfordítás aránya igen kicsi?

Miért nem postásbicikliken, A/4-es (soha be nem dobott) levelet befogadó postaládákon, semmibe vezető kőröshegyi viadukton, négyesmetrón, autópályán és hasonlókon spórolnak?

Már lementél erre a szintre. Amikor megírtad az írásodat, ami nem más, mint abortív kormánypropaganda. De most a már kiömlött tejbe sírtál bele, hiszen a népszavazás megvolt, eredményes, kész. Lehet fanyalogni, de minek?

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.03.25. 01:49:25

"A/4-es (soha be nem dobott) levelet befogadó postaládákon"

open poll: tudja valaki, mennyibe kerül most egy levél feladása? egy mezei levélé. DL formátumú, vagy mi.
És egy A4-esé?
Lehet-e valahol is bélyeget venni a postán kívül?
ki a fene dobál egyáltalán valamit a postaládába?! mármint képeslapon és "nyílt levelezőlapon" kívül?

az A4-es feladásban az is vicces, hogy súlyfüggő a díj, tehát az alulkalkulált borítékból portós lesz. olyan irreális átlátszó hazugság ez a postaláda dolog, hogy már sötét anyag szivárog az univerzumba, ahol ezt emlegetik.

"erre bezzeg van pénz". meg a páncélszekrényre is.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.25. 13:15:24

Denevér: teljesen igazad van, senki nem dob a postaládába A/4-es levelet, már csak azért se, mert ma már a szabványlevél díját se tudjuk fejből...

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.25. 19:38:06

(jóval kevésbé levelezünk, mint húsz éve, és a díjszabás is gyakrabban változik, mint húsz éve; ezt a hűdeszar postaládákkal összekötni elég súlyos demagógia)

Az egészségügyön azért kell megtakarítani ~300 milliárdot, hogy ne legyen akkora hiánya, amekkora, mert az hosszú távon tarthatatlan.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.25. 21:43:44

Na de az a hiány nem is igazi ám, hiszen mindenféle más terheli az egészségügy nevű főösszeget, amint azt itt fentebb IS kiguglizta. Azt kéne a helyére könyvelni, és mindjárt más a kép (pl.: GYED, hiszen az nem egészségügyi ellátás, akárhogy is nézzük).

egy_építész 2008.03.26. 02:30:46

Én rájöttem: molnárgörény=havashenrik
merhogy:
-(önkormányzati) rendeletet írt;
-pályáztatott csatornát, amin 70%-ot spórolt 100%-os műszaki tartalom mellett (bár a 'pályáztatás' kifejezést általában a forrás elnyerésére beadott pályáztatásra szokjuk használni - a nevezett tevékenységet jellemzően közbeszereztetésnek hívják, s egyébként nem igazán helyi rendeletek szabályozzák, hanem országos jogszabályok; az önkormányzatoknak a közbeszerzési kiírásnál van némi lehetősége, de azt hozzáértők nem szokják rendeletírásnak nevezni);
-útépítést is jóárasított;
de ilyen sikerek és szakértelem mellett sem maradt a szakmájánál, hanem
-mentősnek állt;
-de még az orvosi szekrények tartalmának napi fogyási adatairól is személyes tapasztalatai vannak;
-az általa leírtakból kitűnik, hogy egy egészségügyi miniszter feladataival, lehetőségeivel, teendőivel is olyan mértékben tisztában van, hogy valószínűleg csak a szerénysége akadályozta eddig abban, hogy elárulja: volt ő már miniszter-helyettes is (csakhát kigolyózták, mielőtt a sumákolásokat napvilágra deríthette volna);
-s szerintem a számvevőszéknél is dolgozhatott, honnan máshonnan lennének olyan pontos adatai a felderíthető és megszüntethető korrupció számszerű mértékéről; illetve arról, hogy azt milyen egyszerű is lenne megszüntetni (az ÁSZ-tól, az én információim szerint, azért kellett távoznia, mert Kovács Árpád zűrös ügyeire tapintott rá)

Szóval, Henrik!
Nem kell már tovább rejtőzködnöd!

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.03.26. 10:08:01

vidékiszabadelvű,

asszem kifelejtetted a legfontosabbat, az alkotmányjogászként lehúzott súlyos szemináriumi éveket.

méltánytalan vagy, abcúg.

Refuse/Resist! 2008.03.26. 10:18:17

vidékiszabadelvű 2008.03.26. 02:30:46
LOL!
vidáman indul a nap :)
Ennél már csak az lesz a vidámabb, amit Molnárgörény válaszol...

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.26. 10:37:26

Erre válaszolni? Ugyan már, minek?

R/R, neked könnyű, te tudod, ki vagyok, és azt is, hogy mekkora marhaságokat hordott itt össze ez az emberke. Minek kéne nekem válaszolni? Bevettem reggel a két Lesarom-tablettát, ma úgyis testületi ülés lesz délután...

Refuse/Resist! 2008.03.26. 11:05:17

na ja, de ha beleolvasott volna 5 percig a blogodba, ahelyett, hogy megírta volna ezt az agymenést, akkor bölcsebb maradt volna...

"elyére könyvelni, és mindjárt más a kép (pl.: GYED"
ezt hogy gondoltad? Ha nem a TB alapból megy, akkor az adóból -> többet kell adózni. Vagy nem?

IS, az elég objetív érv volt Mg részéről, hogy az egészségügyi beszerzéseken hatalmas veszteség van. Gyakrlatilag kiépült erre egy maffia. Vagy te tűzközelből(?) úgy látod, hogy nem így van?

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.26. 12:10:57

Nekem annak idején bejött egy alak az irodámba (akarom mondani, cégképviselő), amikor EKG-t és számítógépet vettem a körzeti orvosoknak (még nem volt közbeszerzési törvény). Körülnézett: látta, hogy 11 négyzetméteres szobácska, ezer éve tapétázva, ahol áll két ócska régi asztal meg néhány kopott szék. Meg én, egymagam (titkárnőm vagy ilyesmi sose volt, magam írtam mindent, amit kellett).

A fószer amúgy vacak minőségű, nem igazán alkalmas holmival házalt. Látva az irodámat (meg engem, szokásos szakadtan, a hanyagul egy székre dobott szimatszatyrot is beleértve) az első szava ez volt: A MI CÉGÜNKNÉL A BESZERZÉS DÖNTÉSHOZÓI JUTALÉKA NEM 10, HANEM 15 %!...

Erősen csodálkozott, amikor keresetlenül annyit mondtam neki, hogy na, forduljon meg és húzzon a csába. Még mutogatott is: azt hitte, lehallgatnak, és bent nem beszélhetek. Egyszerűen képtelen volt elhinni, hogy szó nélkül kidobtam...

Történt mindez 1993-ban. Azóta nyilván sokat tisztult a rendszer, nemdebár?

Már a Bombagyár Rádióban is beszéltem egynémelys mentős beszerzésekről, amikor megvették a használhatatlan lélegeztetőgépet milliókért, aztán Pécsről Pestre Siófokon meg franc tudja hány városon át kellett felhozni a beteget, mert a hatos úton nem volt elég mentőállomás a sűrűn szükséges oxigénpalack-cserékhez... Csak a mentőknél biztosan súlyos százmilliókat csesztek el. Nem értem, hogy a napvilágra került kirívó esetek (postásbicikli, postásbicikli! Annak az ára úgy tízszeres a valósághoz képest!) ellenére miért hisznek egyesek a csodákban, és miért vélik úgy, hogy itt minden szép és jó, és a gazemberek a kivételek. Nem így van. Lopni-korrumpálni a szabály, ezt elhárítani a kivétel.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.03.26. 13:13:11

Mavo, irod hogy:

(jóval kevésbé levelezünk, mint húsz éve, és a díjszabás is gyakrabban változik, mint húsz éve; ezt a hűdeszar postaládákkal összekötni elég súlyos demagógia)

arra akartam celozni, hogy a legtobb ember ma mar a postara megy levelet feladni. meg a standard meretut is, mert fogalma sincs, mennyibe kerul. az A4 kepes postalada azert irrealis, mert senki nem tudja, mennyit kell erte fizetni, es belyeget is csak a postan kapni. ott meg az ablak mogotti no raragasztja, oszt jovan.

a nagy postaladanak akkor lenne ertelme, ha lenne elektronikus belyeg, amit az allampolgar otthon nyomtat etikettre es rarakja a boritekra. persze ez csak a standard levelnel mukodik, mert patikamerlege nincs mindenkinek.

de alig hiszem, hogy a magyar posta ebbe az iranyba haladna.
packard bekk pcket mindenhova! (btw, nem tudja vki, ki vegzi a supportot a postanal? es mikori a szerzodese, es hany evre kotottek?)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2008.03.26. 18:21:03

A postaláda valóban elég értelmetlen most már, az tény, és valószínűleg valaki szakított a bizniszen.

A Posta supportjáról vannak pletykáim, de csak pletykáim, az meg érdektelen.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.26. 18:30:11

Mavo, ne legyél naiv. Nem valószínű, hanem vasbeton-szilárdságú bizonyosság, hogy ez az egész (talán már a jogszabály-alkotás is, ami miatt "szükségessé" vált) arra ment ki, hogy valaki kiszálljon.

Valószínűleg nem is lenne túl nehéz kinyomozni, kinek a fejében született meg a remek ötlet. Meg kéne nézni, ki-hogyan rakta össze a postaládacserét előidéző törvényjavaslatot (meg kinek az utasítására, sugallatára), aztán a majdani nyertes cég kivonatában megkeresni a delikvenst vagy a rokonságát...

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.26. 18:30:42

Kiszálljon = kaszáljon, nem tudom, miért írtam el...

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.03.27. 09:13:59

A görény nem ásít, mert már rég alszik.
süti beállítások módosítása